سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حضور مهدی آرائی برگزار شد؛

نشست آموزشی «لحن در قصه و قصه‌گویی» در البرز

نشست مجازی آموزشی «لحن در قصه و قصه‌گویی» از مجموعه نشست‌های ویژه همکاران برای حضور فعال در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در البرز برگزار شد .

به گزارش رمزگشانیوز؛   این نشست روز پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ و به صورت مجازی برگزار شد .

انتخاب واژه‌ها، جادوی کلام

مهدی آرائی مدرس نشست و از فعالان حوزه قصه و قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش ابتدایی این جلسه تخصصی در خصوص انتخاب واژگان صحبت کرده و انتخاب واژه‌ها را جادوی کلام خواند و گفت قصه‌گو باید واژه‌های  اثربخش را پس از شناخت درست مخاطب، انتخاب کند زیرا  انتخاب نادرست واژه ها اجازه نمی‌دهد لحن تاثیر خودش را بگذارد.

این مدرس شناخت استاندارد صدا را  بسیار مهم خوانده و افزود: هر قصه گو یک خصوصیت و رنگ صدای ویژه‌ خودش را دارد که به واسطه آن از دیگران متفاوت می‌شود  و در قصه‌گویی حفظ رنگ و خصوصیت صوتی باید از نکات قابل توجه  قصه‌گو  باشد.


آرائی در ادامه سخنانش تقویت صدا و از بین بردن نقاط ضعف صوتی را هم از از وظایف مهم قصه‌گو دانست.

   استفاده از جمله‌های کوتاه و ساده برای کشش مخاطب و تاثیر کلام، مخاطب‌شناسی و آگاهی به تفاوت‌های قصه‌گویی برای قصه‌گوی کودکان و نوجوانان، پر هیز از به کار بردن جملات و واژه‌های سخت و دانشگاهی، عدم استفاده از کلمات مبهم که از غنای قصه می‌کاهد، اشکالات تند صحبت کردن در قصه‌گویی، تمرین‌هایی برای تقویت عضلات صورت و  لحن و چگونگی استفاده از لهجه در قصه‌گویی،  از دیگر نکاتی بود که مورد توجه این مدرس قرار گرفت.

این کارشناس قصه‌گویی در بخشی از سخنانش صدای قصه‌گو را به آهویی چالاک تشبیه کرد و گفت باید صدای شما در قصه مانند آهویی باشد که از تخته سنگی به تخته سنگ دیگر می‌پرد و نباید یکنواخت باشد تا ظرافت معنایی قصه درک شود.

این مدرس در پایان به سؤالات همکاران در این حوزه پاسخ داد.

گفتنی است سرپرست، کارشناسان و مسئولان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست که به همت واحد آموزش و پژوهش کانون البرز به منظور تقویت مهارت‌های قصه گویان استان به منظور شرکت فعال در بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار شده بود، حضور داشتند.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات