شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

 در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی؛

 نمایشگاه ذخائر ژنتیکی و ارقام تجاری و جدید گلابی برگزار شد

در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی، نمایشگاه ذخائر ژنتیکی و ارقام تجاری و جدید گلابی طی روزهای یکشنیه و  دوشنبه در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ با توجه به تنوع گسترده ارقام و گونه‌های گلابی در کشور و همچنین پیشرفت‌های اخیر در توسعه صنعت گلابی کاری ایران، به همت موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نمایشگاه ذخائر ژنتیکی و ارقام تجاری و جدید گلابی در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی در روزهای یکشنبه و دوشنبه، مورخ 6 و 7 شهریور ماه 1401 برگزار شد و مورد استقبال و بازدید قابل توجه عموم قرار گرفت.

در این نمایشگاه بیش از 40 نوع رقم و گونه بومی و جدید و دارای کیفیت بالای میوه و یا مورد استفاده جهت پایه که از مناطق مختلف کشور مورد گزینش و بررسی قرار گرفته است، ارائه شد.

 در این نمایشگاه انواعی از ارقام جدید گلابی وارداتی نظیر گلابی بوهمه، سانتا ماریا و دورنگ ارائه و گونه‌های بومی مناسب برای استفاده به عنوان پایه در خاک‌های پر تنش، نظیر پایه Q1 (پایه قزوین شماره 1) نیز ارائه قرار شد. همچنین پایه‌های بومی که از گذشته بسیار دور در ایران جهت تولید پایه مورد استفاده قرار می‌گرفته و نمونه بارز آن پایه گنوجونی اصفهان می‌باشد، مورد نمایش عموم قرار گرفت.

در حال حاضر این مجموعه در کلکسیون درخت گلابی ایستگاه تحقیقات باغبانی کمالشهر کرج نگهداری شده که این مجموعه همراه با کلکسیون‌های قبلی موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر، دارای سابقه 70 ساله در زمینه نگهداری و توزیع ارقام جدید گلابی و دیگر درختان میوه دانه‌دار از جمله سیب و به در کشور می‌باشد. پایه‌های نیمه پاکوتاه کننده‌ای نظیر پایه پیرودوارف، در نتیجه تحقیقات ده ساله مجموعه کلکسیونی پایه گلابی پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری مورد گزینش قرار گرفته و جهت استفاده در باغ‌های تجاری با حفظ قوانین و مقرارت ثبت ارقام و پایه ها، مورد توصیه برای استفاده در باغ ها قرار گرفته است.

 نتیجه کاربردی این تحقیقات، پیشرفت یک دهه اخیر و حرکت از باغداری سنتی به باغداری مدرن در سطح باغ‌های گلابی کشور بوده که همراه با این تحول، بیماری آتشک تا حد قابل توجهی کنترل و عملکرد باغ‌های گلابی به صورت چشمگیری از جنبه کمی و کیفی افزایش پیدا کرده است.
انتهای پیام/ 

 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات