جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 شنبه‌های پروژه‌گردی خبرنگاران تا پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی شهر کرج+ عکس

به منظور بازدید از پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری کرج و اطلاع‌رسانی شفاف‌تر از روند تکمیل آنها، قرار بر این است تا شنبه‌ها خبرنگاران به اتفاق مسئولان مدیریت شهری از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها بازدید کنند.

به گزارش رمزگشانیوز؛ لیلا خانی نژاد- اولین بازدید هفتگی از پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری کرج روز شنبه بیست و چهارم اردیبهشت با بازدید از فاز اول پارکرود در مناطق آزادشده رودخانه کرج آغاز شد. همانطور که در نشریات و خبرگزاری‌ها نیز اعلام شده بود، کلنگ‌زنی این مجموعه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان در بهمن 1400 با حضور استاندار، رئیس‌کل دادگستری البرز، دادستان عمومی و انقلاب کرج و اعضای شورای شهر، برگزار شد. کل مسیر این پروژه  ۳.۷ کیلومتر پیش‌بینی شده که در فاز نخست مساحت این پروژه ۱.۷ کیلومتر است.

این پروژه شامل پیاده‌راه حاشیه‌ای رودخانه کرج و ایجاد پارکرود است که از رفع تصرفات و آزادسازی حریم رودخانه ایجاد می‌شود.

در بازدید از فاز اول پروژه پارکرود معاون فضای سبز سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اینکه با احتساب طراحی و زیرساخت‌های صورت گرفته، پارکرود کرج ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: اعتبار در نظرگرفته شده برای این پروژه هفت میلیارد تومان است که در صورت نیاز قابل افزایش است.

«حمیدرضا محمد علیپور» گفت: طی سال‌های گذشته در حاشیه رودخانه کرج ساخت‌وسازهای غیرمجازی صورت گرفته بود که با هماهنگی دستگاه قضا این بناها تخریب و آزادسازی شد.

او تاکید کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته، آزادسازی حدفاصل آبگیر بیلقان تا پل حامی در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته است که برای اجرای این پروژه سازمان سیما، منظر مشاوری را برای مطالعه بستر رودخانه جهت جلوگیری از وقوع سیلاب به کارگرفته تا با مناسب‌سازی بهینه، از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری کند.

علیپور خاطر نشان کرد: قرار بر این است تا 10 متر از هر طرف رودخانه ساحل‌سازی و برای استفاده عموم شهروندان آماده شود تا امکانات لازم جهت بهینه‌سازی مسیر پیاده‌روی، دوچرخه سواری، اسکان، امکانات گردشگری و تفریحی در این محیط احداث شود.

این مسئول تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاز اول این پروژه که به وسعت یک کیلومتر است تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسد.

علیپور با اشاره به دغدغه فعالان و علاقه‌مندان محیط‌زیست خاطر‌نشان کرد: فرایند نگهداری از درختان کهنسال این محدوده هم با تعیین حریم‌های استاندارد و استفاده از سیستم آبیاری مدرن انجام می‌شود و سازه‌های به کار رفته در ساخت آن طبیعی و متناسب با محیط‌زیست است.

او در بخش دیگری توضیح داد: برای اجرای این پروژه سازمان سیما، منظر مشاوری را برای مطالعه بستر رودخانه جهت جلوگیری از وقوع سیلاب به‌کارگرفته تا با سازه‌ای مناسب از وقوع حوادث طبیعی احتمالی در این مسیر جلوگیری کند.

پارک محیط‌بان کرج میزبان حیوانات جدیدی خواهد شد

پارک محیط‌بان مقصد بعدی این تور یکروزه و بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرداری کرج بود.
 
مدیر مرکز نگهداری از حیات وحش پارک چمران کرج از نگهداری انواع پرنده، چهار قلاده شیر، دو قلاده خرس، چند راکون، میمون و چند گونه خزنده در این مرکز خبر داد.

«شیردل نوری» در حاشیه بازدید از پارک محیط‌‌بان در جمع خبرنگاران گفت: هدف ما درمان حیواناتی است که به دلایل مختلفی از طبیعت جدا شده‌اند و پس از رسیدگی و حل مشکلات آنان به طبیعت برمی‌گردند اما چنانچه مشکل آنان حل نشود، در پارک محیط‌بان نگهداری می‌شوند.

نوری افزود: در صورت تشخیص محیط‌زیست، حیوانات درمان شده در این مجموعه به خانه اصلی خود بازگردانده می‌شوند.

این مسئول تاکید کرد: مساحت این مجموعه 24 هکتار است که فضای مناسبی برای نگهداری شیر و خرس در آن طراحی شده است و تلاش داریم با توجه به پیش‌بینی‌‌های انجام شده خرس و شیر پارک چمران را به این محل انتقال دهیم.

شیردل نوری خاطر نشان کرد: مجموعه مدیریت شهری توان خود را در رعایت استانداردهای نگهداری از حیوانان به کار برده و این مجموعه اولین پارک سافارین در کشور است.

او با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر نگاه مدیریت شهری به حیات وحش و محیط‌زیست مثبت بوده، گفت: با وجود مشکلات فراوان مجموعه شهرداری در ساخت زیستگاه‌ها، تهیه وسیله حمل و نقل مناسب‌ برای بازدید شهروندان از مجموعه پارک محیط‌بان و تهیه امکانات مناسب جانبی همکاری لازم را داشته است.

او وجود اتوبان همت را در کنار پارک محیط‌بان فرصتی برای ایجاد گردشگری کرج خواند و افزود: گونه‌های لاما و آلپاکا شترهای کمیاب آفریقای جنوبی، کل و بز، قوچ و بز، دو نژاد گوزن قرمز و زرد ایرانی، شترمرغ، گاومیش، پرنده‌های شکاری مانند سار، گپه، عقاب و گراز در این مجموعه نگهداری می‌شوند که فرصتی برای جذب گردشگران محسوب می‌شود.

شیردل تصریح کرد: پارک محیط‌بان دارای ۵ سکوی بازدید از حیوانات، پل معلق و گونه‌های متعددی از حیوانات است؛ همچنین در صدد هستیم حیوانات موجود در پارک چمران را به این پارک منتقل کنیم.

این مسئول خاطر نشان کرد: از آنجایی که ممکن است بسیاری از شهروندان از وجود چنین بوستانی در کرج بی‌اطلاع باشند، همین‌جا اعلام می‌کنم که علاقه‌مندان به بازدید از این مجموعه می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب از این فضا  استفاده کنند.

شیردل نوری همچنین اعلام کرد: به جهت راحتی و استفاده بهینه همه شهروندان از این فضا ورودی آن 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است.
 
انتهای پیام/
 
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات