جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سرپرست سازمان فاوای کرج؛

زیرساخت پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی ایجاد شده است

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج از ثبت اطلاعات پرسنلی شش هزار و ۹۰۰ نیروی شرکتی در سامانه پرسنلی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «سعید حق‌شناس» به اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج طی سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی سامانه رسیدگی به اعتراضات مربوط به اصناف مزاحم (سامش) از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به اینکه مطابق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری، این ارگان موظف است از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که مخالف اصول بهداشت هستند، جلوگیری کند، ادامه داد: بر همین اساس و به‌منظور شفاف‌سازی ثبت درخواست شهروندان، بازدید و رسیدگی شهرداری، برگزاری جلسات کمیسیون رسیدگی و ثبت و پیگیری تصمیمات متخذه، سامانه سامش در شهرداری کرج راه‌اندازی شده است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج در خصوص راه‌های دسترسی شهروندان به این سامانه گفت: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه My.karaj.ir درخواست خود را در خصوص موارد یادشده ثبت و پیگیری کنند.

ایجاد سامانه نام‌گذاری معابر

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج همچنین از راه‌اندازی سامانه به‌روزرسانی اسامی معابر در سامانه نام‌گذاری معابر شهر کرج به‌عنوان دیگر اقدامات سازمان در سال گذشته سخن گفت و افزود: سازمان فاوا با در نظر گرفتن نیازمندی مدیریت شهری توانسته با استفاده از سیستم اطلاعات GIS سامانه‌ای را برای نام‌گذاری معابر ایجاد کند.

حق‌شناس بابیان اینکه این سامانه دارای امکان اخذ گزارش از معابر بدون نام و یا دارای نام تکراری به همراه نمایش موقعیت مکانی آن‌ها بر روی نقشه‌های پایه است، افزود: همچنین امکان ثبت درخواست نام‌گذاری و یا تغییر نام معبر در این سامانه فراهم‌شده و فرآیند گردش کار نام‌گذاری معابر و امکان شهری را از لحظه ثبت درخواست تا اعمال بر روی نقشه و اعلام به منطقه برای نصب تابلو به‌صورت مکانیزه در این سامانه پیاده‌سازی خواهد شد.

وی بیان کرد: این سامانه همه سوابق و مستندات مربوط به نام‌گذاری، شامل ضمایم درخواست و مصوبه‌ها در آرشیو سوابق نام‌گذاری را ذخیره می‌کند به‌طوری‌که همه سوابق با فیلترگذاری‌های متنوع قابل جستجو خواهد بود.

به گفته سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج ارائه گزارش‌های آماری مربوط به نام‌گذاری معابر و نیز ایجاد بانک اطلاعاتی اسامی معابر از مزایای استفاده از این سامانه است.

فراهم کردن زیرساخت‌های پرداخت کرایه تاکسی به‌صورت الکترونیکی

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج در ادامه ارائه گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ سازمان، از اجرای طرح یکپارچه پرداخت الکترونیک تاکسی‌های شهر کرج از طریق درگاه‌های پرداخت آنلاین در آینده نزدیک خبر داد و گفت زیرساخت‌های تحقق این مهم در سال گذشته فراهم‌شده است.

حق‌شناس با اشاره به‌ضرورت بهره‌گیری از خدمات نوین شهری، افزود: با استفاده از اپلیکیشن های رایج، در راستای سیاست‌های شهر الکترونیک و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، شهروندان با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه به‌آسانی قادر به پرداخت کرایه تاکسی خواهند بود.

وی اضافه کرد: رانندگان تاکسی برای بهره‌گیری از این امکان با مراجعه به سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج می‌توانند از واحد مدیریت ناوگان تاکسی‌های آن سازمان، QR code خصوصی خود را دریافت کرده و در تاکسی خود نصب کنند.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج همچنین به تشریح جزئیات استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی پرداخت و گفت: شهروندان به‌راحتی از طریق نرم‌افزار مربوطه و دوربین تلفن همراه خود، می‌توانند کد مذکور را اسکن کرده و مبلغ کرایه را از طریق کیف پول الکترونیکی یا از طریق درگاه پرداخت کنند.

به گفته حق‌شناس، مکاتبات سازمان فاوا با اپلیکیشن های پرکاربرد ادامه دارد و توافقات اولیه جهت ایجاد بسترهای لازم در این اپلیکیشن ها صورت گرفته است.

راه‌اندازی داشبورد تحلیل نقاط بحرانی در سامانه ۱۳۷

در بخش دیگری از این گزارش، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج گفت: با راه‌اندازی داشبورد تحلیل نقاط بحرانی در سامانه ۱۳۷، تجزیه‌وتحلیل مناطق حادثه‌خیز و گزارش‌ها مردمی در شهر کرج محقق می‌شود.

وی به مزیت‌های راه‌اندازی داشبورد تحلیل نقاط بحرانی در سامانه ۱۳۷ اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این داشبورد ضمن صرفه‌جویی ریالی در هزینه‌های سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج پیرامون تهیه گزارش‌ها آماری سامانه ۱۳۷، اطلاعات آن نیز بر خط خواهد بود.

وی اضافه کرد: با تلاش کارشناسان اداره آمار، مدیران شهری می‌توانند با اطمینان به اطلاعات خروجی این داشبورد استناد کرده و از تعداد و پراکندگی حوادث و گزارش‌ها مردمی بر روی نقشه آنلاین این سامانه، به‌صورت پویا اطلاعات و گزارش‌ها موردنیاز خود را مشاهده کنند.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج در تشریح اقدامات صورت گرفته در راه‌اندازی داشبورد یادشده، گفت: تاکنون بیش از ۲۰ داشبورد توصیفی و تحلیلی پیرامون تعداد درخواست‌ها، درصد انجام کار، ارزیابی عملکرد، پیام‌های برگشتی و ... در قالب داده‌های آماری و نمودارهای مبتنی بر نقشه با رویکرد نمایش نقطه‌ای و حرارتی به بهره‌برداری رسیده است.

 به گفته حق‌شناس، داشبورد تحلیل مناطق حادثه‌خیز که توسط کارشناس فنی در داخل سازمان با تغییرات فنی در معماری‌ای تی ال طراحی‌شده، اطلاعاتی اثرگذار و مفید را برای برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف شهرداری در اختیار مدیران می‌گذارد.

امکان استخراج الکترونیکی انواع گزارش‌های آماری از اطلاعات مثبوت

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج همچنین از فراهم شدن مقدمات استخراج الکترونیکی انواع گزارش‌های آماری املاک از اطلاعات مثبوت به‌عنوان دیگر اقدام سازمان در سال ۱۴۰۰ سخن گفت و افزود: این مهم باهدف تکمیل بانک اطلاعاتی املاک محقق شده است.

این مسئول اظهار داشت: با توجه به لزوم به‌روزرسانی اطلاعات املاک طی فرایندهای کاری و همچنین شکل‌گیری مفهوم شهرداری مجازی به‌منظور ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان، پیاده‌سازی فرایندهای املاک نیز موردتوجه جدی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل‌توجهی از تملکات شهرداری به‌طورمعمول طی فرآیندهای صدور پروانه و از طریق تنظیم توافقنامه اصلاحی صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد، فرآیند مربوطه احصا و در گردش کار پروانه‌های ساختمانی لحاظ شده و پیاده‌سازی این فرآیند مدنظر قرار گرفت. همچنین انواع توافقنامه‌های اصلاحی سنددار و قولنامه‌ای و نیز قرارهای مربوطه، تحلیل، تولید و پیاده‌سازی شد و در حال حاضر در مناطق شهرداری قابل‌استفاده و بهره‌برداری است.

حق‌شناس از برنامه‌های آتی جهت تکمیل بهره‌برداری از املاک، به تکمیل فرآیندهای ارزیابی مرکز، ارزیابی منطقه، بررسی ملک و جانمایی آن اشاره و بیان کرد: در این صورت با توجه به پیاده‌سازی ارجاع پرونده‌ها به کارشناسان رسمی دادگستری، اجرای این مهم در مناطق و ستاد مرکز ممکن می‌شود.

الکترونیکی شدن ابلاغ آرای کمیسیون ماده ۱۰۰

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج در تشریح ادامه اقدامات سازمان طی سال ۱۴۰۰، از اجرایی شدن، ابلاغ آرای کمیسیون ماده صد به‌صورت الکترونیک یادکرد و افزود: این مهم، در راستای تحقق منطقه مجازی و حذف مراجعات شهروندان به شهرداری صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ آرای ماده صد پیش‌ازاین توسط مأمور ابلاغ در محل ملک انجام می‌شد، از دغدغه‌های این امر سخن گفت و ادامه داد: پس‌ازاین روند، ذینفع مربوطه در صورت اعتراض به رأی صادره، باید با مدارک و مستندات به منطقه شهرداری مراجعه حضوری می‌کرد که با توجه به شیوع بیماری کرونا در دو سال اخیر، این اقدام برای شهروندان دشوار بود.

این مسئول همچنین از حساسیت‌های حقوقی، اهمیت زمان ابلاغ و جلوگیری از هرگونه سو استفاده، در ابلاغ آرای کمیسیون ماده صد، یادکرد و گفت: درنهایت با توجه به ایجاد منطقه مجازی و حذف مراجعات شهروندان به مناطق دهگانه، همچنین ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک به آنان، جلسات مشترکی با معاونت شهرسازی و معماری و اداره کل حقوقی شهرداری کرج برگزار و پیشنهاد ابلاغ الکترونیک آرای ماده صد که از سوی سازمان فاوا مطرح‌شده بود، نهایی شد.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج از دیگر مزایای اجرای این طرح، به یکپارچگی تعهد مأخوذه از مالکین در یک مستند و یک‌زمان اشاره کرد و گفت: درگذشته شاهد تعدد درخواست‌های متفاوت در زمان‌های مختلف از سوی مالکین بودیم که این امر موجب جلوگیری از این موضوع شد.

به گفته حق‌شناس، پس از استعلام‌های اداره کل حقوقی از دیوان عدالت اداری و نیز تنظیم تعهدنامه جهت اخذ از مالکین و توسعه درگاه ارائه خدمات به شهروندان، ابلاغ خودکار و سیستمی آرای ماده صد جهت پایانکارهای کلی با اخذ تعهد جامع و یکپارچه از مالکین اجرایی شد. 

ثبت اطلاعات پرسنلی شش هزار و ۹۰۰ نیروی شرکتی در سامانه پرسنلی شهرداری

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج همچنین از ثبت اطلاعات و محاسبه حقوق پرسنل تأمین نیرو (شرکتی) در سامانه پرسنلی شهرداری کرج به‌عنوان دیگر اقدام سازمان در سال ۱۴۰۰ سخن گفت و افزود: این مهم در راستای صیانت از حقوق این پرسنل محقق شده است.

وی با اشاره به تعداد بالای پرسنل تأمین نیرو و دشواری نظارت بر حقوق و مزایای آنان اظهار داشت: گاهی به دلیل خطاهای انسانی حق‌وحقوق پرسنل شرکتی تضییع می‌شد که به‌منظور جلوگیری از این امر، سازمان فاوا اقدام به ثبت اطلاعات حکمی و پرسنلی این افراد در سامانه پرسنلی کرده است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج از دیگر مزایای ثبت اطلاعات پرسنل شرکتی در سامانه پرسنلی، به افزایش دستمزد، پیشگیری از جرائم بیمه و دارایی و پیشگیری از تضییع حق اولاد و عائله اشاره کرد.

به گفته حق‌شناس، با تحقق این مهم، همچنین امکان اخذ گزارش‌های دقیق از تعداد، نوع تخصص، حوزه فعالیت و پایش تعداد پرسنل تأمین نیرو و حجمی نیز فراهم‌شده است.

ارائه نرم‌افزار «GIS Center » به شهرداری گرگان

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری کرج به استقبال دیگر شهرهای کشور از خدمات مجازی شهرداری کرج در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: خدمات نرم‌افزاری مکان محور، نرم‌افزار GIS Center از سوی شهرداری کرج به شهرداری گرگان در راستای انتقال تجربیات و گسترش تعاملات و همکاری‌های میان شهرداری‌های کشور، ارائه شد.

انتهای پیام/   
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات