چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

روسیه اخراج ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا را اعلام کرد

روسیه اخراج دیپلمات‌ها از این کشور را افزایش داده و روز جمعه اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات اتحادیه اروپا در این کشور را "عنصر نامطلوب" در نظر گرفته است.

به گزارش رمزگشانیوز؛  به نقل از پایگاه خبری هیل، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این تصمیم را به دنبال اخراج ۱۹ دیپلمات روس از اتحادیه اروپا و سازمان اروپایی انرژی اتمی اتخاذ کرده است.

در این بیانیه آمده است: روسیه، اتحادیه اروپا را مسئول تخریب ساختار همکاری‌ها و گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای که طی دهه‌ها میان این دو طرف شکل گرفته بود، می‌داند. لزوم رعایت دقیق الزامات کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک سال ۱۹۶۱ توسط اتحادیه اروپا تاکید می‌شود.

در این بیانیه به زمان دقیق خروج این دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از روسیه اشاره‌ای نشده است و تنها اعلام شده که آنها در آینده‌ای نزدیک روسیه را ترک خواهند کرد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا اواخر روز جمعه اخراج دیپلمات‌هایش از روسیه را محکوم کرد.

پیتر استانو، سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: اتحادیه اروپا این تصمیم بی‌اساس و غیرقابل توجیه فدراسیون روسیه برای اخراج ۱۸ تن از اعضای هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا در این کشور را محکوم می‌کند. این دیپلمات‌های اتحادیه اروپا وظیفه خود را در چهارچوب و با احترام کامل به کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک انجام می‌دهند.

 در ادامه این بیانیه آمده است: هیچ دلیلی جز تلافی برای تصمیم روز جمعه مقامات روسیه وجود ندارد. راهی که روسیه اتخاذ کرده بیش از پیش به انزوای بین‌المللی‌اش دامن خواهد زد.

روسیه و اعضای کشورهای اتحادیه اروپا در ماه جاری میلادی در بحبوحه اعتراضات شدید به حمله مسکو به اوکراین که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر به شدت محکوم شده است، متقابلا دست به اخراج دیپلمات‌های یکدیگر زده‌اند.

ادامه این اخراج‌ها نشانه‌ای از خدشه دار شدن شدید روابط دیپلماتیک میان روسیه و باقی جهان است.

انتهای پیام
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات