جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شناسایی ۱۸۳ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ سود تسهیلات اعطایی در پروژه‌های بازآفرینی شهری به نسبت نهضت ملی مسکن تفاوت دارد و بین ۴ تا ۹.۵ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «محمد آئینی» روز چهارشنبه ششم بهمن در حاشیه آغاز عملیات احداث پروژه ۷۴ واحدی احیای بافت‌های فرسوده استان البرز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: براساس آخرین آمار مستند ستاد ملی بازآفرینی شهری، در مجموع ۱۸۳ هزار هکتار و بیش از دو هزار محله به عنوان هدف محلات بازآفرینی شهری شناسایی شده است.

وی ادامه داد: به دلیل حجم وسیع این محلات و تعداد بالای خانوارهایی که در این محلات زندگی می‌کنند، دولت و شهرداری‌ها این  اراده  را دارند که از توان مردم برای بازآفرینی محلات هدف استفاده کنند.

وی ادامه داد: در این راستا بخش همه دستگاه‌های درگیر با این طرح باید پای کار بیایند تا بتوانند به بخش خصوصی و مردم برای بازآفرینی محلات هدف کمک کنند.

وی توضیح داد: بر این اساس به دنبال تعیین بسته تشویقی جامعی هستیم تا بتوانیم سرمایه‌گذاران را برای ورود به این حوزه تشویق کنیم.

این مسئول اضافه کرد: از صاحبان واحدهایی که در محدوده بافت فرسوده قرار دارند انتظاری جز این نمی‌رود که ملک خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

آئینی با اشاره به اینکه سازنده انتظاراتی دارد که همه این انتظارات مالی نیست، گفت: در حال حاضر زمان صدور پروانه ای که می‌شود در یک ماه تمام شود، گاه تا یک و نیم سال طول می‌کشد که همین انگیزه فعالیت را در سازنده می کشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در ضمن سازنده انتظار دارد پروانه ساخت هزینه کمی به وی تحمیل کند و بتواند پایان کار را هم در بازه کوتاهی بگیرد.

وی افزود: سازنده ها از دستگاه‌های خدمات رسان هم انتظار دارند انشعابات درخواستی را در اسرع وقت تامین کنند و اغلب در پرداخت هزینه هم مشکل ندارند.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بنا شده تمامی امتیازات، تشویقی‌ها و معافیت‌هایی که در نهضت ملی مسکن وجود دارد در بافت‌های فرسوده هم اعمال می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن نرخ سود تسهیلات اعطایی در پروژه‌های بازآفرینی شهری به نسبت نهضت ملی مسکن تفاوت دارد و بین ۴ تا ۹.۵ درصد کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: تا کنون حدود ۸ هزار واحد تسهیلات با نرخ ۹.۵ درصد برای سازندگانی که پروژه‌شان حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد آماده شده است.

آیینی گفت: این تسهیلات برای کلانشهرهایی مانند کرج ۴۰۰ میلیون تومان است که تا ۳۰۰ میلیون تومان آن با نرخ ۹.۵ درصد است و مابقی آن با نرخ ۱۸.۵ درصد است و در مجموع برای شهر کرج با نرخ سود ۱۱ درصد است.

وی ادامه داد: با ارائه بسته ای تشویقی امیدواریم لشکر سازندگان به محلات بازآفرینی وارد شوند و شاهد تولید گسترده مسکن در کنار بهبود فضاهای شهری باشیم.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات