جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ثبت نخستین فرآورده بیولوژیک ایرانی در عراق توسط موسسه رازی

نماینده صادرات محصولات بیولوژیک پزشکی موسسه رازی، موفق به ثبت سرم‌های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در کشور عراق شد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ دکتر «فخرالدین رحمانی» با اشاره به ثبت سرم‌های درمانی ضدمارگزیدگی و عقرب زدگی موسسه رازی به عنوان نخستین فرآورده بیولوژیک ایرانی ثبت شده در کشور عراق اظهار کرد: شرکت کیمیا وارگه‌سازان به عنوان نماینده صادرات محصولات بیولوژیک موسسه رازی در کشور عراق  پیش از این و در سال 2019 نیز موفق به ثبت سایت موسسه رازی در وزارت بهداشت عراق به مدت 5 سال شد.

دکتر رحمانی افزود: زمانی که سایت یک موسسه تولیدی در وزارت بهداشت کشور دیگری ثبت می‌شود، در گام بعدی باید محصولاتی که به آن کشور صادر می‌شود نیز ثبت شود، در همین راستا از 2019 تا 2021 با برگزاری جلسات، نشست‌ها، کمیسیون‌های فنی و کارگاه‌های آموزشی، فرآیند تامین مستندسازی ثبت محصول طی شد.

رئیس هیئت مدیره شرکت‌کیمیا وارگه‌سازان با اشاره به اینکه مهمترین شاخصه آنتی ونوم‌ها، پوتنسی(قدرت اثر) است گفت: بر این اساس کنترل کیفیت وزارت بهداشت عراق به موسسه رازی دعوت شدند و کارگاه آموزشی 2 روزه پوتنسی با همکاری بخش جانوران سمی این موسسه برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از معرفی ونوم و آنتی ونوم‌ها و واکسن‌های مورد نیاز به کنترل کیفی وزارت بهداشت عراق برای انجام تست های آزمایشگاهی تعیین پوتنسی، آن فرآورده‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و با موفقیت تایید شدند.

رحمانی با بیان اینکه اقدامات سخت‌گیرانه زیادی برای ثبت این فرآورده‌ها انجام شد، افزود: سرم‌های ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی موسسه رازی به عنوان نخستین فرآورده‌های بیولوژیکی بودند که در طول تاریخ وزارت بهداشت عراق در ةن کشور ثبت شدند و تاکنون هیچ محصول بیولوژیک از جمله پادزهرها، آنتی ونوم‌ها یا سرم‌های درمانی و واکسن‌های انسانی در این کشور به ثبت نرسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت، برنامه بلندمدت ما ایجاد سایت فیلینگ در عراق و بغداد است و به همین منظور با تشکیل شرکتی با طرف عراقی و اقدامات لازم،  مجوز بهره‌برداری کارخانه سایت فیلینگ آنتی ونوم‌های مار و عقرب را در دستور کار داریم تا به نوعی این بازار صادراتی را برای همیشه حفظ کنیم.

رحمانی با بیان اینکه هیچ کشوری تاکنون موفق به ثبت فرآورده‌های بیولوزیک خود در کشور عراق نشده، ادامه داد: بر این اساس در حال حاضر هیچ رقیبی در حوزه پادزهرهای مار و عقرب در عراق نداریم و این موفقیتی برای هردو کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین از انتخاب شرکت کیمیا وارگه ‌سازان به عنوان صادر کننده نمونه استان تهران توسط اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: بخش مهمی از صادرکنندگان و تولیدکنندگان صنعتی به ویژه در حوزه دارو و محصولات بیولوژیک در استان تهران متمرکز هستند و در این رقابت سنگین 15 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند که شرکت کیمیا وارگه‌ سازان به عنوان صادرکننده نمونه در حوزه مواد بیولوژیک معرفی شد.

رئیس هیئت مدیره کیمیا وارگه ‌سازان خاطرنشان کرد: در پنج سال اخیر برنده مناقصات سرم‌های ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی شدیم و این افتخار تا سال 2022 به نام این شرکت و محصول موسسه رازی است. این همکاری نشان داد اگرچه عراق را به عنوان هدف اصلی شروع کردیم اما در کشورهایی نظیر انگلیس، قطر، آلمان و آذربایجان نیز شاهد توسعه بازارهای صادراتی بودیم.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ سبد صادراتی برای۲ محصول کنونی و افزایش این ظرفیت، گفت: به همین منظور ۲ هفته گذشته کارگاه آموزشی در بغداد برگزار شد که بر اساس آن صادرات واکسن‌های انسانی از جمله MMR و فلج اطفال در آینده‌ای نزدیک و پس از تایید مستندات انجام خواهد شد تا برای ریشه‌کنی این ۲ بیماری اقدام و سبد صادراتی را افزایش دهیم و با صادرات فرآورده‌های بیولوژیک پزشکی در ارزآوری به کشور و برون رفت از بحران های اقتصادی موفق عمل کنیم.


انتهای پیام/  
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات