جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز:

خشکسالی، مراتع البرز را با کاهش جدی علوفه روبرو کرده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز کاهش بارش و خشکسالی را بحرانی جدی در استان دانست و گفت: این خشکسالی منجر به کاهش تولید علوفه در مراتع استان شده است.

به گزارش رمزگشانیوز از ایرنا؛ «حامد فرضی» افزود: میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به دراز مدت ۴۳ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش داشته که منجر به بروز پدیده خشکسالی در سراسر کشور و از جمله البرز شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که تولید علوفه در سراسر کشور ۶.۴۵ میلیون تن کاهش یابد، اظهار داشت: با این روند مراتع البرز ظرفیت کمتری برای چرای دام خواهند داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به وضعیت مراتع استان اشاره کرد و گفت: ۳۷۳ هزار و ۵۳۴ هکتار از مساحت کل استان بالغ بر ۷۲ درصد سطح استان را مراتع تشکیل می‌دهند که تاکنون ۹۵ درصد مراتع ممیزی شده و پروانه صدور چرای دام در آن صادر شده است.

«استان البرز حدود ۵۱۶ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۳۰ هزار هکتار آن را عرصه های ملی و منابع طبیعی تشکیل می دهد».

وی افزود: برای ۲۰۰ هزار و ۸۷۸ واحد دامی پروانه چرا در مراتع استان صادر شده است.

فرضی ادامه داد: شرایط خاص اقلیمی استان مراتع را به سه دسته متراکم، نیمه متراکم و کم تراکم دسته بندی کرده به طوری که ۱۸۷ هزار و ۷۶ هکتار مراتع متراکم، ۱۲۵ هزار و ۴۸۰ هکتار نیمه متراکم و ۶۰ هزار و ۹۷۸ هکتار کم تراکم هستند.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز سالانه ظرفیت تولید بالغ بر ۱۲۰ هزار کیلوگرم انواع علوفه در مراتع استان وجود دارد که با کاهش بارش ها در سال جاری پیش بینی کاهش شدید تولید علوفه را داریم.

وی با بیان اینکه با کاهش بارش ها ظرفیت چرای دام در مراتع کمتر می شود، اضافه کرد: این روند برای آب و خاک و مراتع بسیار خطرناک است. به طوری که کاهش وزن دام و کاهش زاد و ولد دام و همچنین کاهش منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در مراتع از جمله پیامدهای خشکسالی در این عرصه ها می‌باشد.

حضور پیش از موعد دام های عشایر در مراتع ییلاقی البرز

فرضی یکی دیگر از عوارض کاهش بارش‌ها و خشکسالی را گرم شدن زودرس هوا دانست و گفت: در مناطق قشلاقی عشایر به دلیل کمبود علوفه و آب، دام ها را زودتر از موعد مقرر وارد مراتع ییلاقی می کنند در حالیکه هنوز گیاهان آن مناطق آمادگی چرای دام را از لحاظ بیولوژیکی ندارند.

وی افزود: حضور زودهنگام عشایر در مراتع در مسیر کوچ و مراتع ییلاقی منجر به از بین رفتن ایلراه های عشایری می شود.

اقدامات لازم برای کاهش اثرات خشکسالی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به اجرای اقداماتی برای کاهش اثرات خشکسالی در مراتع اشاره کرد و اظهار داشت: تغییر و ترکیب گله، کوچک کردن گله ها، اجرای طرح های حمایتی، خروج دام از مراتع، کنترل ظرفیت مراتع، مدیریت چرای دام، عملیات قرق، اجرای عملیات اصلاحی و احیایی مراتع از جمله اقداماتی است که می تواند اثرات خشکسالی در مراتع را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته برای احیای مراتع پروژه های بیولوژیک همچون کپه کاری و بوته کاری انجام شد به طوری که در سطح ۱۵۰۰ هکتار نهالکاری و بوته کاری و در سطح ۱۵۰۰ هکتار نیز گیاهان دارویی کشت شد.

۱۴ قرق بان ناظر بر مدیریت چرا در مراتع البرز

فرضی با بیان اینکه در سال جاری مدیریت چرای دام برای ورود و خروج به موقع دام و کنترل مراتع انجام می شود، افزود: به همین منظور ۱۴ نفر قرق بان در ایستگاه‌های کنترل دام کرج، ساوجبلاغ و طالقان چرای دام در مراتع را کنترل می‌کنند.

وی یادآور شد که در مراتع خور، دوروان، بیلقان، دوراهی آتشگاه، ذی دشت طالقان و عسلک ایستگاه های کنترل دام وجود دارد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات