جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ:

ساوجبلاغ مقام نخست در تولید محصولات سالم کشاورزی را کسب کرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ از  دریافت 40 درصد از پروانه‌های کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی استان البرز خبر داد و اظهار کرد: ساوجبلاغ مقام نخست استانی را در تولید محصولات سالم به خود اختصاص داد.

به گزارش رمزگشانیوز «علی اکبر الماسی نوکیانی» اعلام کرد که این مدیریت با همکاری مدیریت حفظ نباتات و  گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان البرز موفق به دریافت 40 درصد از پروانه‌های کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی استان البرز شد و بدین ترتیب مقام نخست استانی را در تولید محصولات سالم به خود اختصاص داد.

وی افزود:  این پروانه برای محصولات توت فرنگی گلخانه‌ای، گوجه فرنگی گلخانه‌ای و فلفل دلمه‌ای فضای باز با تلاش بهره‌برداران ساوجبلاغی، برای اولین بار در سطح استان صادر شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ همچنین اعلام کرد: با همکاری دفتر امور زنان روستایی و عشایری مدیریت هماهنگی ترویج استان البرز، اولین زن روستایی ساوجبلاغی نیز موفق به کسب پروانه فوق برای محصول گوجه فرنگی فضای باز شد.

«علی اکبر الماسی» صدور پروانه‌های نشان حد مجاز آلاینده‌ها را در راستای کاهش استفاده از سموم و آلاینده‌های مورد مصرف در تولید محصولات کشاورزی به میزان استاندارد دانست و بیان کرد: این مهم افزایش کیفیت و سلامت محصولات تولیدی کشاورزی و حفاظت از آب و خاک را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از محصولات کشاورزی دارای پروانه کاربرد نشان حد مجاز آلاینده‌ها باید اشاعه پیدا کند، گفت: این موضوع موجب افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، ارتقای سلامت جامعه و همچنین تولید محصولات صادرات محور خواهد شد.

او در ادامه اظهار کرد: اشتیاق به مصرف محصولات کشاورزی سالم، به دلیل نگرانی‌های روز افزون از آلودگی‌های محصولات و محیط زیست، رو به افزایش است و محصولات تولیدی دارای حد مجاز آلاینده‌ها از بازار صادراتی خوبی نیز برخوردار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ در پایان با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان محصولات گواهی شده به ویژه در مرحله عرضه، از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خواست تا نسبت به دریافت این گواهینامه اقدام کنند تا محصولات سالم به دست مصرف کنندگان برسد.


حل معضل فاضلاب و اختلاط آبهای نامتعارف با آبهای کشاورزی نیازمند مشارکت همه جانبه مسئولین است


رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان البرز نیز در این خصوص گفت: محصولات گواهی شده، محصولاتی هستند که باقیمانده سموم، نیترات و فلزات سنگین در آنها در حد مجاز است. باقیمانده آفت کش‌ها و سموم و  میزان آلاینده‌ها و نیترات نیز در محصولات گواهی شده کمتر از حد مجاز و مطابق با استانداردهای مربوطه است.

«فاطمه بشیری»  در ادامه اعلام کرد: پایگاه اطلاع رسانی محصولات گواهی شده با نشانی اینترنتی cerganic.maj.ir توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده که اطلاعات، دستورالعمل‌ها و قوانین مرتبط با دستورالعمل صدور نشان حد مجاز آلاینده‌ها در آن بارگذاری شده و در دسترس عموم قرار دارد و کشاورزان می‌توانند با مراجعه با سامانه خدمات الکترونیکی جهاد کشاورزی semak.maj.ir نسبت به ثبت نام محصول خود جهت اخذ نشان اقدام نمایند.

بشیری برنامه تولید محصول گواهی شده در سال زراعی 1400 را بیش از 600 هکتار اعلام کرد و افزود: در این خصوص برنامه تولید 1190 تن قارچ خوراکی گواهی شده نیز دیده شده است.

وی همچنین به معضل فاضلاب و اختلاط آبهای نامتعارف با آبهای کشاورزی در کل استان البرز و شکایات مطرح شده علیه برخی بهره‌برداران کشاورزی اشاره و اظهار کرد: کشاورزانی که زمین‌شان در معرض آبیاری با آبهای نامتعارف و روانابهای سطحی قرار گرفته تا زمان حل این معضل می‌توانند با مراجعه به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستانهای خود نسبت به درخواست پروانه حد مجاز آلاینده‌ها اقدام نمایند تا در صورت تایید و دریافت پروانه و نشان استاندارد، موارد و مشکلات قضایی و قانونی نداشته باشند.

بشیری معضل آبهای نامتعارف در استان را از مهم‌ترین موارد مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی و دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی اعلام و بیان کرد: حل این مشکل که مستقیما با سلامت شهروندان در ارتباط است نیازمند تلاش همه جانبه مسئولین و دستگاه‌های اجرایی است.

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات