جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش ۸ درصدی ذخیره سد طالقان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با بیان اینکه البرز با ۳۳ درصد کاهش بارش مواجه است، اعلام کرد که ذخیره سد طالقان نیز ۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دارد.

به گزارش رمزگشانیوز «داوود نجفیان» مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، با اشاره به کاهش بارش و نزولات آسمانی در سال جاری اظهار داشت: استان البرز در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته با حدود ۳۳ درصد کاهش بارش روبرو است و آمار بلندمدت به طور متوسط  ۴ درصد منفی بوده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها نشان می دهد که ورودی بارش‌ها در البرز  نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود، افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در خصوص  احتمال کاهش بارش و کاهش ذخایر برفی در حوزه سدهای طالقان و کرج، بخشی از این شکاف با مدیریت سدها مرتفع شده است.

به گفته وی در حال حاضر از ظرفیت ۱۸۰ میلیون متر مکعب در سد کرج، ۱۵۵ میلیون متر مکعب پر از آب است و نسبت به سال گذشته به میزان ۷ درصد شرایط بهتری دارد. اما در سد طالقان از  ظرفیت ۴۲۰ میلیون متر مکعبی، ۱۰۰میلیون متر مکعب خالی است و حجم آب این سد،  ۸ درصد نسبت به سال گذشته منفی است.

نجفیان با بیان اینکه در اردیبهشت ماه علاوه بر افزایش دما، بارش‌های  خوبی در استان پیش بینی شده است، افزود: با توجه به کاهش بارش‌ها و افزایش دما، امسال آبیاری  در بخش کشاورزی زودتر  از سال‌های گذشته شروع شده است. در سال گذشته تا اواسط اردیبهشت ماه، آبیاری از چاه‌های زیرزمینی نداشتیم، در حالیکه امسال آبیاری توسط چاه‌ها از اسفندماه آغاز شده که نشانگر فشار بیشتر بر روی آب‌خوان‌ها نیز خواهد بود.

وی تصریح کرد: هشدار کاملا جدی است و ۳۳ درصد کاهش بارش‌ها در استان آمار بی سابقه‌ای است که نشان می‌دهد، سال سختی را پیش رو خواهیم داشت.

نجفیان گفت: از مردم شریف استان در بخش شرب  انتظار داریم، صرفه‌جویی‌های لازم را مورد توجه قرار دهند؛ ضمن اینکه تمهیدات لازم پیش‌بینی شده که امسال را با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات