جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ثبت ملی ۳۰ اثر تاریخی و فرهنگی البرز

مدیرکل میراث فرهنگی ، استان البرز اعلام کرد که امسال حدود ۳۰ اثر ملموس و غیر ملموس تاریخی ، طبیعی و فرهنگی این استان ثبت اثر ملی شده است.

به گزارش رمزگشانیوز  ؛ «فریدون محمدی» اظهارداشت:  فرش دستباف روستای آجین دوجین شهرستان چهارباغ با پیشینه تاریخی ۲۰۰ ساله  از جمله آثار ثبت شده ملی است.

وی ادامه داد: این فرش که در ابعاد مختلف توسط زنان روستایی با نقوش برگرفته از طبیعت بافته می شود ، یکی از آثار ارزشمند صنایع دستی بوده که درصدد ثبت جهانی  آن هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت : توسعه تولید این فرش می تواند به رونق اقتصادی  و در آمد زایی برای بانوان روستایی استان البرز بینجامد.

میراث فرهنگی البرز در جایگاه سوم کشوری

 مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد که این استان که تاگذشته به لحاظ جایگاه میراث فرهنگی ، گردشگری  و صنایع دستی در آخر جدول کشوری قرار داشت امسال با برنامه ریزی مسنجم توانست به رتبه سوم کشوری پس از استان های گلستان و آذربایجان غربی دست یابد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به این جایگاه ، فعالیت ها در چهار محور کاری شامل میراث فرهنگی ، صنایع دستی ، گردشگری و پشتیبانی عمومی در قالب برنامه یک ساله و چهارساله  تقسیم بندی کردیم .

میراث فرهنگی البرز و جهش در شرایط کرونایی

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی  البرز گفت : با وجود شرایط کرونایی  کشور، این اداره کل در بخش های مختلف تحول و جهش داشته است.

وی بیان داشت : امسال در بخش میراث فرهنگی ، اقداماتی صورت گرفته که تاکنون کم سابقه بوده است.

محمدی گفت : آماده سازی مراحل اداری بناهای تاریخی برای واگذاری به  بهره برداران بخش خصوصی مهمترین گام عملی بود که با حفظ نظارت ها و مالکیت ملی این برنامه در استان البرز انجام شده است.

وی اظهار داشت: در اجرای طرح واگذاری بهره برداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی، مرمت و بهسازی این بناها اولویت کاری قرار گرفته که دراین زمینه تاکنون تعدادی از بناها از جمله کاخ تاریخی شهرستانک در بخش آسارا به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمدی افزود: اکنون تعدادی از حمام های تاریخی استان البرز در مرحله واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی  بیان داشت : امسال با وجود مشکلات و محدودیت های مالی  گنبدهای  کاروانسرای تاریخی ینگی امام ، آسیاب مهدی آباد، مسجد تاریخی نجم آباد و تعداد دیگری از آثار تاریخی استان را مرمت و بهسازی کردیم.

وی ادامه داد: اکنون کاروانسرای ینگی امام به عنوان شاخص کاروانسراهای مسیر جاده ابریشم برای ثبت جهانی معرفی شده است.

محمدی  تاکید کرد که امسال در حوزه میراث فرهنگی  ما شاهد موفقیت هایی بودیم که کم سابقه بوده است .

وی افزود: مسجد تاریخی  نجم آباد  که در این سال ها دچار آسیب جدی شده بود به عنوان  تنها مسجد خشتی ایران مرمت و بهسازی شده است .

محمدی با اشاره به آسیب دیدگی پل تاریخی کرج گفت : وزارت میراث فرهنگی ۵۰۰ میلیون از هزینه مرمت این اثر را پرداخت کرده و اکنون در حال مرمت آن هستیم هرچند که قرار بود شهرداری کرج نیز ۵۰۰ میلیون تومان به ابن امر اختصاص دهد.

جهش در حمایت از صنایع دستی 

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز به تحول و جهش در حوزه صنایع دستی استان البرز اشاره کرد و با بیان اینکه رونق این بخش می تواند اقتصاد استان را شکوفا کند ، گفت : امسال فعالیت ها در این بخش کم نظیر بوده است.

محمدی افزود: با اقدامات صورت گرفته ، البرز اکنون دارای  پر فروش ترین فروشگاه صنایع دستی کشور است ضمن آنکه امسال خانه صنایع دستی البرز هم افتتاح شد.

وی ادامه داد: امسال برای ۵۰۰  هنرمند صنایع دستی استان  کارت مهارت ، مجوز راه اندازی کارگاه و معرفی نامه دریافت تسهیلات صادر شده است.

محمدی گفت : اقدامات لازم برای تامین مسکن هنرمندان صنایع دستی در شهر جدید هشتگرد فراهم شده و اوایل سال آینده مسکن هنرمندان صنایع دستی  در این شهر آغاز می شود.

وی ادامه داد:  امسال باوجود شیوع کرونا  چهار نمایشگاه صنایع دستی در البرز افتتاح کردیم .

همچنین انعقاد تفاهم نامه با سازمان  فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برپایی نمایشگاه صنایع دستی در خارج از کشور یکی دیگر از اقدامات سال جاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  البرز بود که به آن اشاره شد.

رفع موانع  کاری ۲۰ طرح خدمات گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه اقدامات موثری برای احداث و راه اندازی مکان های پذیرایی گردشگری در استان انجام شده ، گفت :  موانع مالی و مشکلات ۲۰ واحد خدمات گردشگری استان در سالر جاری با پیگیری های فراوان برطرف شد.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری گردشگری  در سال جاری هتل پنج ستاره کرج روند تکمیلی خود را گذراند و برای خرداد ماه سال آینده آماده افتتاح است.

محمدی گفت : امسال کمیته طبیعت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان با هدف معرفی البرز به عنوان قطب طبیعت گردی ایران  فعال شده است .

وی ادامه داد: در این زمینه شناسایی ۵۰۰ خانه بومگردی  روستایی آغاز شده  است تا ضمن بهسازی زمینه جذب گردشگر در۵۰۰ مکان استان فراهم شود.

محمدی با بیان اینکه جاده کرج – چالوس  در حوزه جغرافیایی البرز به نام آسارا یا البرز تغییر نام می یابد، گفت : حدود یکصد کیلومتر این جاده با جاذبه ها ، چشم اندازهای طبیعی و حدود ۵۶ روستای زیبا در استان البرز واقع شده که می تواند هدف گردشگری قرار گیرد.

وی اظهار داشت : کمپین معرفی مسیر ۱۰۰ کیلومتری آسارا به نام استان البرز به زودی کلید می خورد.

رفع موانع سرمایه گذاری و گردشگری در محدوده رودخانه طالقان

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز از رفع موانع گردشگری در محدوده رودخانه و سد طالقان خبر داد و گفت: طبق پیگیری  این ممنوعیت که در شورای امنیت ملی اعمال شده بود با حفظ شرایط زیست محیطی و طبیعی  برداشته شد.

 وی ادامه داد: بر این اساس  زون های گردشگری در محدوده سد و رودخانه طالقان  با محوریت گردشگری عمومی مشخص شده است.

محمدی گفت: در طرح  جامع سد طالقان به اندازه کافی مجوز گردشگری دریافت کردیم.

وی بیان داشت: سال آینده هتل و ایجاد حداقل ۲۰۰ خانه بومگردی در طالقان آغاز می شود.

محمدی  با اشاره به احداث جاده جدید طالقان  گفت : افتتاح این جاده موجب تحول گردشگری در طالقان خواهد شد.

وی افزود: در تلاش هستیم  تا در محدوده رودخانه  کرج نیز مکان هایی برای گردشگری مشخص شود.

محمدی اظهار داشت : اکنون طرح های مختلفی در عرصه سرمایه گذاری خدمات گردشگری در البرز از جمله شهرستان ساوجبلاغ در حال انجام است و سال آینده تعدادی مجتمع خدمات گردشگری در ساوجبلاغ افتتاح می شود.

وی همچنین به برخی ویژگی های گردشگری استان البرز اشاره کرد و گفت : این استان با داشتن جاذبه های فراوان به قطب گردشگری کشور تبدیل خواهد شد.

محمدی از زیبایی طبیعی شهرستان اشتهارد مانند دشت کویری ، کوه های رنگی ، آثار تاریخی  و آزاد راه غدیر به عنوان بخشی از سرمایه های گردشگری استان البرز نام برد و افزود: هر گوشه از استان دارای ویژگی های خاص خود بوده که تاکنون به خوبی معرفی نشده است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه گردشگری کشور در تهران گفت :  امسال البرز با شرکت در این نمایشگاه در چهار شاخص برتر شناخته شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات