چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

:

به ‌صدا درآمدن زنگ خطر اعتیاد والدین

رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز گفت: مادران معتاد برای دانش آموزان آسیب زا هستند و باید این موضوع مورد توجه متولیان امور اجتماعی قرار گیرد.

به گزارش رمزگشانیوز ؛ «علی رحمانی» اظهارداشت: اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی است که زمینه ‌ساز بروز آسیب های اجتماعی دیگر می‌شود و زندگی و آینده فرد را می‌سوزاند.

وی خاطرنشان کرد: یک مادر معتاد هیچ وقت نخواهد توانست وظیفه خطیر مادری را به خوبی انجام دهد لذا مادران معتاد فرزندانی را به همراه آسیب به جامعه  تحویل خواهند داد.

وی از اعتیاد به عنوان مهم ترین معضل های اجتماعی یاد کرد و بیان داشت: والدینی که دچار آلودگی به مواد مخدر هستند فرزندان آنها نیز از هر لحاظ آسیب پذیر می شوند و سایه بدنامی اعتیاد حال و آینده فرزندانشان را تهدید می کند.

رحمانی یادآورشد: خانواده یکی از عوامل اجتماعی شدن کودکان و از الگوهای اصلی برای فرزندان هستند که با رفتارهای خود می توانند تغییرات وسیعی را در نگرش و هنجارهای آنها به وجود آورند.

وی با اشاره به اینکه والدین در شکل گیری شخصیت، رشد افکار یا انحراف فرزندان نقش بسزایی دارند، اضافه کرد: در صورتی که والدین به ویژه مادران در دام مواد مخدر گرفتار باشند فرزندان آنها نیز از هر لحاظ آسیب پذیر می شوند.

رحمانی تصریح کرد: فرزندان والدین معتاد، بسیاری ازمشکلات هیجانی، شناختی، اجتماعی و رفتاری را تجربه می کنند، به طوری که پیشینه پژوهشی در این زمینه حاکی از آن است که دامنه وسیعی از مشکلات خاص در فرزندان والدین معتاد دیده می شود.

وی ادامه داد: بسیاری از دانش آموزانی که مادر معتاد دارند ازعوارض و کمبودهائی چون عدم اعتماد به نفس کافی، تنهایی، احساس گناه، ناامیدی ودرماندگی، نگرانی از رها شدن به حال خود و افسردگی مزمن رنج می برندو

وی عنوان کرد: بیشتر فرزندان افراد معتاد به خاطر اینکه پدر یا مادرشان همواره برمصرف مواد متمرکز بوده و عشق و محبت کافی را به آنها نداده و از تامین کردن نیازهای عاطفی آنان غافل بوده اند، در سنین بزرگسالی بیشتر به سمت اعتیاد به مواد، یا اعتیادهای رفتاری گرایش پیدا می کنند.

رییس اداره امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابرآسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش البرز افزود: دانش آموزانی که والدین معتاد دارند دچار کابوس و خواب های آشفته شده و این احتمال نیز وجود دارد که آنها دوستی برای خود نداشته و به همین دلیل از رفتن به مدرسه نیز وحشت داشته باشند .

وی ادامه داد: احساس گناه، افسردگی، ترس شدید و اضطراب ، دوری کردن از دیگران یا کمرویی بیش از اندازه، دروغگویی، دزدی،دعوا و ناسازگاری نیز ازدیگر معضلات این دانش آموزان است.

رحمانی با بیان اینکه فرزندان مادران معتاد در بیشتر مواقع در مدرسه مشکل دارند، یادآور شد: محیط نابسامان و متشنج خانه باعث می شود که فرزندان نتوانند درس بخوانند و تکالیف خود را انجام دهند وهمچنین این احتمال نیز وجود دارد که آنها به علت ناتوانی در بیان کردن نیازها و خواسته هایشان، با مشکلات، افت تحصیلی و ترک تحصیل روبرو شوند.

وی گفت: بررسی ها نشان داده است که اغلب آنها به مصرف انواع داروهای روانگردان روی آورده و نمی توانند به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند و غالبا آنها نیز مانند مادرانشان افرادی شکست خورده و درمانده هستند که دربیشتر مواقع شغل های پیش پا افتاده برای خود انتخاب می کنند و تقریباً همه آنها نوعی برداشت منفی ازخودشان دارند.

وی تاکید کرد: وجود مادران معتاد در هرخانواده دارای پیامدهای منفی است که باید زنگ خطر آن شنیده شود تا دانش آموزان با مشکلات جدی در فرآیند تعلیم و تربیت، زندگی فردی و اجتماعی روبرو نشوند که آموزش و پرورش در اجرای طرح ملی نماد و یاریگران زندگی به این موضوع مهم برای پیشگیری از اعتیاد گام های خوبی برمی دارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات