جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رئیس موسسه رازی:

آزمایش واکسن موسسه رازی بر روی میمون موفق بوده است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: آزمایش واکسن موسسه رازی روی میمون سبز آفریقایی که از گونه‌های نزدیک به انسان است با موفقیت همراه بود.

به گزارش رمزگشانیوز  ؛ دکتر علی اسحاقی در نشست خبری تولید واکسن رازی کووپارس به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کوید ۱۹ که روز دوشنبه ۲۰ بهمن در موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی برگزار شد با بیان اینکه موسسه رازی با سابقه ۹۶ سال خدمت، بسیاری از بیماری‌ها را در کشور کنترل کرده است، گفت: واکسن دیفتری در سال ۱۳۲۱ در همین موسسه تولید شده است و حدود ۵۰ سال است که واکسن سرخک را در موسسه رازی تولید می‌کنیم.

اسحاقی افزود: مردم باید توجه کنند، مطالبی که بعضا در برخی رسانه‌ها درباره واکسن ایرانی منتشر می‌شود صحت ندارد و در واکسن کوو پارس هیچ چیز اضافه‌ای وجود ندارد. عقبه ۹۶ ساله موفقیت و کارنامه درخشان موسسه رازی و پژوهشگران این حوزه، این مطلب را اثبات می‌کند.

اسحاقی ادامه داد: تحقیقات تولید واکسن کووید ۱۹ از اسفند ۹۸ در دو پلتفرم آغاز شد. این مطالعات و پژوهش‌ها، فروردین ماه سال جاری به مرحله فرموله، مطالعات پیش بالینی و آزمایش روی حیوانات جونده مثل موش آغاز شد. وقتی نتایج به دست آمده رضایت بخش بودند، آزمایش این واکسن روی میمون سبز آفریقایی نیز که از گونه‌های نزدیک به انسان است با موفقیت همراه بود. اواخر تیرماه امسال، نتایج حاصل شده به وزارت بهداشت ارسال شد که در نتیجه ۲۷ دی ماه، مجوز کمیته ملی اخلاق در پژوهش را برای آغاز پژوهش‌های بالینی گرفتیم.

اسحاقی در پاسخ به اینکه گفته شده واکسن موسسه رازی با آنتی‌ژن وارد شده از چین تولید شده است هم عنوان کرد: مسئله تولید واکسن امری تخصصی است و این صحیح نیست که هرکسی در این خصوص اظهار نظر کند. هفته گذشته ما را متهم به این کردند که واکسن تولیدی ما، انگلیسی است که این موضوع صحت ندارد.

رئیس موسسه تحقیقات  واکسن و سرم سازی رازی افزود: همکاری مراکز علمی سراسر دنیا با یکدیگر یک روال عادی است. در مرکز تحقیقاتی رازی هم برخی از ابزار و ملزومات تحقیقاتی از مراکز علمی دیگر کشورها وارد شده است اما نکته مهم این است که دانش تولید این واکسن کاملا بومی و داخلی است.

اسحاقی با انتقاد از موارد مطرح شده در فضای مجازی ادامه داد: شاهد این هستیم که جو نامناسبی علیه واکسن کرونا، چه از نوع داخلی یا خارجی آن ایجاد شده است. مطرح شدن این‌گونه موارد، جفا علیه پژوهشگران این حوزه است.

نحوه آزمایش واکسن کووپارس

مسعود سلیمانی رئیس مرکز کارآزمایی بالینی ایران و عضو کارگروه تولید واکسن کوو پارس هم در این نشست درباره آزمایش انسانی این واکسن عنوان کرد: بعد از گذراندن مراحل مشخص در حوزه پژوهش‌های بالینی و اخذ مجوزهای موردنیاز، فاز ۱ و ۲ آزمایش انسانی این واکسن آغاز خواهد شد.

سلیمانی ادامه داد: در فاز اول این پژوهش‌ها، ۱۳ نفر از افراد داوطلب که کاملا سالم هستند و هیچ‌گونه زمینه بیماری ندارند، دز مشخصی از واکسن را دریافت خواهند کرد. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش‌های فاز اول، فاز دوم این آزمایش در قالب دو گروه ۱۲۰ نفره و ۵۰۰ نفره از بین افراد ۱۸ ساله تا ۵۵ ساله آغاز می‌شود.

سلیمانی درخصوص عملکرد عمومی واکسن‌ها نیز گفت: در وهله اول مهم است که بی‌خطر بودن واکسن اثبات شود. در صورتی که بی‌خطر بودن این واکسن مشخص گردید باید روی بحث اثربخشی دارو تمرکز کنیم.

طراحی یک سامانه برای ثبت نام داوطلبین آزمایش واکسن

دکتر سعید کلانتری، محقق اصلی کارگروه تولید واکسن کوو پارس هم در پاسخ به این سوال که، نحوه آزمایش فاز انسانی این واکسن چگونه خواهد بود، عنوان کرد: سامانه‌ای برای برای ثبت‌نام داوطلبین طراحی شده است، همچنین نمونه‌های مورد نیاز به سازمان غذا و دارو ارسال شده است و درحال حاضر منتظر دریافت مجوز تزریق به انسان

دکتر محمد حسین فلاح، سخنگوی پروژه تولید واکسن کوو پارس در ادامه این بحث گفت: بیمارستان رسول اکرم برای پایش، تزریق و نمونه‌گیری از داوطلبین در نظر گرفته شده است. برای ۱۳ نفر داوطلب اولیه پس از دریافت واکسن، به مدت ۲۴ ساعت در این محل شرایط هتلینگ در نظر گرفته شده است. این افراد مدت مشخصی را به صورت دوره‌ای تحت نظر خواهند بود و به صورت مستمر ویزیت می‌شوند تا شرایط آن‌ها به صورت کامل بررسی شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات