جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

ناصر مقدم خبر داد؛

 تصویب اعتبار مرحله اول تدوین اطلس فرهنگی استان البرز

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ضمن قدردانی از حمایت استاندار و همراهی اعضای شورای توسعه و برنامه ریزی استان از تصویب اعتبار مرحله اول تدوین اطلس فرهنگی خبر داد.

به گزارش رمزگشانیوز ؛ «ناصر مقدم»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز ضمن تشکر از استاندار البرز به عنوان رئیس شورای برنامه ریزی و نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: از حمایت های خاص استاندار البرز و همراهی اعضای شورای توسعه و برنامه ریزی استان در تصویب اعتبار مرحله اول طرح اطلس فرهنگی استان البرز کمال تشکر و قدردانی را داریم.

مقدم در حاشیه جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه البرز و کارگروه زیر بنایی استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهارداشت: اطلس فرهنگی استان تدوین می‌شود و برای اینکه بخواهیم برنامه‌ریزی جامعی در خصوص حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری داشته باشیم، لازم است ابتدا یک اطلاعات کافی از مجموعه داده‌ها و نمایه‌هایی که اطلاعات وسیع‌تر را در حوزه فرهنگ و هنر با رسم نقشه در اختیار سیاستگذاران قرار می دهد، داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، با بیان اینکه در این راستا طرح پژوهشی اطلس فرهنگی استان را از سازمان مدیریت برنامه‌ریزی درخواست کردیم، تصریح کرد: امیدواریم به عنوان اولین استان بتوانیم این طرح را به صورت جامع توسط یک تیم پژوهشی به ثمر برسانیم.

وی درباره هدف از درخواست این پروژه خاطرنشان کرد: اطلس فرهنگی ابزار مهمی برای سیاستگذاران فرهنگی به حساب می‌آید، نخست اینکه سیاستگذار با استفاده از امکانات مربوط به لایه‌های مختلف اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند و در مرحله بعدی با استفاده از داده‌ها و لایه‌های مختلف اطلاعات فرآیند سیاستگذاری با سرعت و هزینه کمتری انجام می‌شود.

مقدم خاطر نشان کرد: همچنین با اتکا به اطلاعات پردازش شده آسیب‌ها و مسائل فرهنگی نمایان می‌شود و در نهایت با استفاده از تحلیل اطلاعات موجود سیاست‌های دقیق‌تری به عنوان خروجی به دست می‌آید.

وی ادامه داد: منابع دانشگاهی و حتی عموم مردم نیز می‌توانند از دستاوردهای این اطلس فرهنگی استفاده کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با بیان اینکه در ۴ فاز بنا داریم این موضوع را پیگیری کنیم، گفت: در فاز اول بررسی وضعیت فرهنگی موجود استان البرز، در سه بخش شامل بررسی اسناد بالادستی فرهنگی، بررسی اسناد فرهنگی استان و بررسی تطبیقی در دیگر کشورها و شهرهای مشابه استان صورت می‌گیرد.

وی در خصوص فاز دوم این پروژه که شناسایی و تدوین اطلاعات فرهنگی استان البرز است، اظهار کرد: در این مرحله شناسایی مناطق جغرافیایی و فرهنگی، اقوام مختلف، گروه‌های جنسیتی، سنی و شناسایی مذاهب مختلف استان البرز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مقدم تصریح کرد: در بخش سوم این اطلس فرهنگی نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصت‌های استان البرز شناسایی می‌شوند.

وی در خصوص فاز سوم پروژه اطلس فرهنگی که طراحی نرم افزار ویژه داده‌ها و اطلاعات فرهنگی استان البرز است، خاطر نشان کرد: مشخص نمودن برنامه‌های فرهنگی مرتبط با مناطق فرهنگی استان، اقوام مختلف، گروهای جنسیتی، گروهای سنی و مذاهب مختلف این استان تدوین و بررسی می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز گفت: در فاز چهارم چارچوب پایش داده‌ها و اطلاعات فرهنگی استان البرز بر اساس مناطق فرهنگی، اقوام مختلف و … تدوین می‌شود.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات