چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 آغاز طرح سراج در البرز

مرکز تخصصی سلامت روان جامعه‌نگر تحت عنوان طرح «سراج» در منطقه خرمدشت و کمالشهر آغاز به کار کرد.

به گزارش رمزگشانیوز دکتر «ماهرخ السادات مصلایی»، رئیس مرکز بهداشت غرب کرج با اشاره به راه‌اندازی مرکز تخصصی سلامت روان جامعه‎نگر تحت عنوان طرح سراج در منطقه خرمدشت، اظهار کرد: این مرکز در راستای تحقق اهداف سلامت روان در جامعه تاسیس شده است که یک مرکز تخصصی مابین مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستان ها است.

 وی بیان کرد به طور کلی هدف این مرکز ارائه خدمات سلامت روان در سطح تخصصی و به صورت رایگان است.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج تصریح کرد: در مرکز تخصصی سلامت روان جامعه‌نگر منطقه  کمالشهر، ۶ نفر نیرو شامل  یک نفر متخصص روان پزشک، 3 نفر روانشناس بالینی، یک نفر مددکار اجتماعی، یک نفر پذیرش همه روزه در ساعات اداری حضور داشته و مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند.

وی افزود: در منطقه کمالشهر و خرمدشت سه مرکز خدمات جامع سلامت وجود دارد که کار غربالگری اولیه مراجعین را انجام داده و خدمات اولیه شامل مشاوره روانشناسی و ویزیت پزشک در این مراکز ارائه می‌شود و پس از آن بیماران در صورت نیاز به مرکز سراج ارجاع داده می‌شوند

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج با بیان اینکه خدماتی که در مرکز خرمدشت انجام می‌شود تخصصی است، بیان کرد: خدمات ارائه شده در این مرکز شامل مشاوره و درمان تخصصی شامل تشخیص، درمان، مراقبت و مشاوره بیماران، آموزش بیماران و خانواده‎ها، آموزش، پی گیری و توانبخشی روانی، پیگیری بعد از دریافت خدمات  ویزیزت در منزل و کار درمانی و نظارت علمی بر عملکرد سطح پایه است.

رئیس مرکز بهداشت غرب شهرستان کرج خاطر نشان کرد: بر اساس دستور العمل طرح تحول از سال ۹۴ در کل کشور، در استان البرز و شهرستان کرج ارائه خدمات سلامت روان در سطح یک در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان کرج راه اندازی شده است. بطوری که در این مراکز کارشناس سلامت روان در سه بُعد سلامت روان، سلامت اجتماعی و موارد مربوط به اعتیاد مشغول ارائه خدمات به مراجعین هستند.

دکتر مصلایی بیان کرد: در بخش سلامت روان جستجو می‌کنیم که آیا فرد اختلالات روانی خاصی دارد یا خیر؟ چرا که در سال های ۸۹ و ۹۰ بر اساس آخرین تحقیقات در  کشور، ۲۳.۶ درصد مردم دچار یک یا چند  اختلال روانپزشکی هستند.  یعنی از هر ۴ نفر یک نفر دارای حداقل یک اختلال روانپزشکی است که می‌تواند از نوع اختلالات شدید روانپزشکی باشد.
 
وی با بیان اینکه طرح سراج زیر مجموعه طرح وسیع‌تری به نام سامان است که توسط وزارت کشور اجرا می‌گردد ، تصریح کرد: بر اساس دستور العمل به ازای هر ۲۰۰ هزار نفر جمعیت باید یک مرکز تخصصی داشته باشیم که در حال حاضر این مرکز با کمک دانشگاه علوم پزشکی  و معاونت بهداشتی این دانشگاه و از همه مهمتر حمایت  فرمانداری و استانداری البرز در راستای  اجرای طرح سامان ، راه اندازی شده است .

وی با بیان اینکه سلامت روان به سه بعد بستگی دارد یک بُعد ژنتیک و بّعد اصلی بحث اجتماعی است، بیان کرد: قسمت اقدامات جامعه محور  که اقدام مهمی هم هست توسط مددکار این مرکز پیگیری می‌شود . این مددکار 3 روز درهفته در فرمانداری حضور می‌یابد تا جهت رفع مشکلات اجتماعی افرادی که بیماری ایشان زمینه اجتماعی مانند فقر، بیکاری، طلاق و خشونت دارند رسیدگی نموده و از طریق ارتباط برقرار کردن با سایر ارگان‌ها مثل کمیته امداد، بهزیستی، فرمانداری،خیرین و سمن ها در راستای حل مشکلات یادشده اقدام نماید.

این کلینیک از تاریخ 10/7/99 در منطقه خرمدشت کرج به آدرس خرمدشت خیابان میثم 3/4 طبقه فوقانی مرکز خدمات جامع سلامت ولی عصر  و تلفن 02634816360راه اندازی شده و آماده خدمت رسانی به مردم منطقه کمالشهر می‌باشد .

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات