پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

علیرضا عباسی در بازدید از مجتمع آموزش عالی امام خمینی مطرح کرد؛

بهره‌وری در حوزه کشاورزی پایین است

علیرضا عباسی نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد در جریان بازدید از مجتمع آموزش عالی امام خمینی ضمن گفتگو با مدیرعامل جهاد کشاورزی استان البرز از سایت شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید به عمل آورد

به گزارش رمزگشانیوز «علیرضا عباسی» در این بازدید عنوان کرد: بهره‌وری در حوزه کشاورزی، بهره‌وری پایینی است و شرکت‌های دانش بنیان در افزایش بهره‌وری برای حوزه‌های مختلف کشاورزی می‌توانند ایفای نقش کنند. به عنوان مثال، بهره‌وری در حوزه آب حدود ۴۰ درصد است که زیاد مناسب نیست. در قسمت نهاده‌ها هم همینطور و همچنین در قسمت ضایعات چگونه می‌توانیم با استفاده از دانش به کاهش ضایعات کشاورزی کمک کنیم؟

وی با بیان اینکه با وجود تولیدی که صورت می‌گیرد ولی نظام بهره‌برداری بدون‌ ایراد نیست، تصریح کرد: یک هکتار گیاه دارویی کشت می‌شود ولی شیوه ارائه به بازار با مشکل مواجه هست و این یعنی عدم وجود نظام بهره‌برداری درست.

وی پیشنهاد داد: از این بستر دانش‌بنیانی استفاده شده و ارتباط‌ها تسهیل شود. به عنوان مثال، فردی که در روستای دورافتاده هم‌ باشد بتواند از این تکنولوژی جدید استفاده کند و بازار مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با بیان اینکه در حوزه کشاورزی ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در کشور داریم که تولید نسبتا خوبی نیز هست، ادامه داد: ۲۰ درصد هم واردات وجود دارد، با بهره‌وری و کارهایی که در قسمت کاهش ضایعات‌ انجام‌ می‌دهیم، می‌‌توان ۲۰ میلیون واردات را حذف کنیم و تبدیل به صادرکننده شویم.

عباسی نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی مهم دانست و افزود: وقتی همین ۱۲۰ میلیون تن با ۱۲۰ میلیون تن کشور دیگری مقایسه می‌کنیم می‌بینیم ارزش افزوده‌ای که‌ کشورهای دیگر ایجاد می‌کنند خیلی بیشتر است، بعضی کشورها ۱۰ برابر کشور ما ارزش افزوده از محصولاتشان ایجاد می‌کنند در حالی که ما خام‌فروشی می‌کنیم.

عباسی افزود: می‌توانیم از تبدیل محصولات کشاورزی ارزش افزوده ایجاد کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان می توانند وارد این موضوع شوند و اینها را برای کشور جبران کنند و از این سرمایه استفاده کنند.

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات