جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

عبدی دادستان ساوجبلاغ شد

در مراسمی که با حضور رئیس کل دادگستری استان، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب و نیز دادستان عمومی و انقلاب کرج، دبیر شورای تحول قضایی استان، امام جمعه و فرماندار ساوجبلاغ و جمعی از اعضای شورای تامین این شهرستان برگزار شد از زحمات «علیرضا دهقانیان» تقدیر و «محمد امین عبدی» به عنوان دادستان این شهرستان معرفی شد.

به گزارش رمزگشانیوز  دهقانیان اوایل شهریور امسال به عنوان مدیر حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان معرفی شد و تاکنون با حفظ سمت در این جایگاه قرار داشت که امروز جای خود را به «محمد امین عبدی» داد که یکی از قضات جوان دادگستری استان البرز است.

«حسین فاضلی هریکندی» در آیین تودیع و معارفه دادستان ساوجبلاغ با اشاره شرایط خاص استان، گفت: شهرستان ساوجبلاغ به دلیل داشتن برخی ویژگی‌های طبیعی یکی از کانون‌های مهم تغییر کاربری و افزایش تعداد ورودی پرونده‌ها در استان البرز است.

وی افزود: این شهرستان یکی از مراکز مهم اقتصادی و تولیدی کشور و استان البرز است که به دلیل استقرار واحدهای تولیدی زیاد در شهرک های صنعتی این شهرستان شاهد ورود پروندههای متعدد در حوزه روابط کارگری و کارفرمایی هستیم.

افزایش چند برابری جمعیت ساوجبلاغ در سال آینده
عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز وجود تعاونی‌های متعدد در ساوجبلاغ و اتصال خط متروی تهران به این شهرستان، که در راستای سیاست دولت برای استقرار 600 هزار نفر در سال آینده است را از دیگر چالش‌های پیش روی این شهر برشمرد و متذکر شد: با توجه به پیش بینی رشد جمعیتی که می‌تواند سه تا چهار برابر شود میزان امکانات دستگاه های اجرایی، قضایی و انتظامی با این حجم از افزایش جمعیت همخوانی ندارد.

وی افزود: برای نمونه فراوانی زیاد تعاونی‌های مسکن، منجر به ایجاد پرونده‌های متعدد برای دادگستری شهرستان ساوجبلاغ شده است؛ با توجه به بررسی صورت گرفته، فقط اختلافات حقوقی مربوط به یکی از تعاونی‌های مسکن واقع در این شهرستان که مربوط به شهر تهران است در صورت طرح در دادگستری، بالغ بر تعداد کل پرونده‌های یک سال دادگستری این شهرستان خواهد بود. 

ساوجبلاغ مقصد سوداگران تغییر کاربری غیرمجاز
فاضلی هریکندی وجود باغات و اراضی زراعی و طبیعی متعدد در این شهرستان را زمینه‌ساز تبدیل این منطقه به مقصد متخلفان دانست که به دنبال سوداگری از این طریق هستند و بیان کرد: این افراد به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی متعدد این منطقه اقدام به تفکیک غیر مجاز و تغییر کاربری می کنند که مقابله با این اقدامات یکی از چالش‌های مهم دادگستری شهرستان ساوجبلاغ است.

وی با اشاره به ارائه براوردها و گزارش صد روزه در خصوص شرایط استان به محضر آیت الله رئیسی که منجر به سفر رئیس قوه قضاییه به استان البرز در سال گذشته شد بیان کرد: این سفر مصوبات متعددی داشت که برخی ناظر به اقدامات حمایتی از واحدهای تولیدی و برخی نیز در حوزه چاه های غیرمجاز و مقابله با تغییر کاربری ها بود که دادگستری استان مکلف شد اقدامات جدی را به همراه دستگاه های متولی انجام دهد. 

آزادسازی 3500 هکتار در سال 98 و 99
رئیس کل دادگستری استان البرز با تببین اقدامات ضربتی دادگستری استان در براورده کردن مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان تصریح کرد: دادگستری استان به منظور اقدام سریع در حوزه‌های مورد تاکید رئیس قوه قضائیه اقدام به تشکیل «قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری» کرد که در این قرارگاه علاوه بر حوزه‌های گفته شده، مقابله با تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی، جرایم علیه محیط زیست، تعرض به حریم راه‌ها و رودخانه‌ها را پوشش می دهد؛ الحمدالله با تشکیل قرارگاه، اقدامات خوبی با سیاست‌گذاری‌ها، رصد و نظارت متوالی دادگستری و با حمایت مسئولان اجرایی استان انجام شده است.

وی اضافه کرد: در راستای اقدامات این قرارگاه در ۶ ماهه نخست امسال حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته آزادسازی شد که حجم این آزادسازی‌ها در شش ماهه اول سال به تنهایی با میزان آزادسازی‌های چهار سال 94، 95، 96و 97 برابری می‌کند و در سال 1398 نیز حدود 1300 هکتار آزادسازی صورت گرفته است.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه درصد بالایی از آزادسازی‌های شش ماهه استان یعنی 675 هکتار مربوط به شهرستان ساوجبلاغ است از مسئولیت سنگین رئیس حوزه قضایی و دادستان این شهر در اجرای مصوبات قرارگاه مقابله با تغییر کاربری ها خبر داد.

عدم همخوانی امکانات جهاد کشاورزی با حجم ماموریت‌ها
وی متذکر شد: همانطور که رئیس قوه قضاییه در جلسه اخیر پیگیری مصوبات سفر استانی تصریح کرد، موضوع تغییر کاربری اراضی یکی از مشکلات جدی در کشور است اما در استان البرز این موضوع حادتر است که متاثر از عواملی نظیر شرایط آب و هوایی استان، نزدیکی به پایتخت و قرارگیری در مسیر مواصلاتی چندین استان است.

رئیس کل دادگستری استان البرز اولویت نخست دادگستری در مقابله با تغییر کاربری‌ها را تمرکز بر حوزه پیشگیری بیان کرد و گفت: در قرارگاه اقداماتی از قبیل رصد تغییرات اراضی از طریق سامانه «جی آی اس» انجام می شود ولی حجم تغییر کاربری‌ها به حدی بالا است که ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی به دلیل عدم همخوانی امکانات جهاد کشاورزی استان با اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای برای حفظ اراضی زراعی و باغات استان، تدابیر جدی برای تجیهز استان بیاندیشد.

وی افزود: دادگستری ساوجبلاغ در کنار اقدامات پیشگیرانه، مقابله با تسهیل کنندگان وقوع جرم تغییر کاربری را به صورت جدی در دستور کار قرار داده است و اقدامات قضایی در عرصه برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز و دلالان، تذکر به دستگاه‌های خدمات‌رسان و تامین کنندگان مصالح ساختمانی انجام شده است.

هشدار به دستگاه‌های خدمات‌رسان
فاضلی هریکندی تصریح کرد: انتظار داریم مصوبات قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری در خصوص انشعابات توسط دستگاه‌های خدمات رسان اجرایی شوند؛ اینکه مدیر یک دستگاه خدمات رسانی به طرق مختلف متوسل شود تا اقدامات خلاف قانون انجام داده و انشعابات غیرمجاز ارائه دهد پذیرفتنی نیست و برخورد قضایی در انتظار این افراد خواهد بود.

وی با تقدیر از اقدامات دادستان سابق ساوجبلاغ متذکر شد: وی در مدت کوتاه مدیریت دادسرای این شهرستان توانست رتبه اول را در ارزیابی های استان داشته باشد و در بازرسی هیئت بازرسی دادستانی کل کشور نیز شایسته تقدیر شناخته شد و مورد تشویق قرار گرفت.

جوان گرایی در دادگستری
 رئیس کل دادگستری استان انتصاب محمد امین عبدی به عنوان دادستان عمومی و انقلاب ساوجبلاغ را در راستای سیاست های جدید قوه قضائیه و دادگستری استان عنوان کرد و تاکید کرد: وی که از امروز شروع به کار خواهد کرد مدیری جوان و انقلابی است که همه دوران خدمت خود از مرحله دادیاری تا ریاست شعبه پنجم دادگاه حقوقی را در استان گذرنده است. 

وی در پایان به تببین انتظارات خود از دادستان این شهرستان پرداخت و بیان کرد: انتظار داریم تکریم ارباب رجوع و همکاران؛ رسیدگی به پرونده های مسن و معوق؛ توجه ویژه به زندانیان در مراحلی از قبیل تحقیقات مقدماتی، قرارهای تامین و اجرای حکم، تعامل با مدیران شهرستان در عین حفظ استقلال قضایی از اولویت‌های رئیس دادگستری و دادستان این شهرستان باشد.

در انتهای این مراسم، ابلاغ قضایی، علیرضا دهقانیان به عنوان معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان و محمدامین عبدی به عنوان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساوجبلاغ از سوی رئیس کل دادگستری استان اعطا شد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات