پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

 1500 هکتار از اراضی البرز زیر پوشش گیاهان دارویی قرار می گیرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: در اجرای طرح واگذاری مراتع به بهره برداران، تمام جنبه های اکوسیستم مرتعی یعنی آب، خاک، پوشش گیاهی، دام و انسان دیده شده است .

به گزارش رمزگشانیوز «حامد فرضی» اظهار داشت: بر این اساس حفاظت، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره برداری بهینه از مراتع در قالب برنامه زمانی و مکانی تعیین شده است.

وی از جمله مزیت های طرح های مرتعداری را مدیریت چرا، کنترل زمان ورود و خروج دام، رعایت ظرفیت چرا، عملیات کودپاشی، بذرپاشی، بذرکاری، تبدیل دیم زارهای کم بازده، کپه کاری و احداث آبشخور در مراتع عنوان کرد.

وی گفت: به همین منظور در سال جاری حدود هفت طرح مرتعداری به تصویب رسیده و در مرحله واگذاری و ۱۰ طرح دیگر نیز در حال بررسی است.

فرضی با بیان اینکه طرح های مرتعداری به صورت تلفیقی اجرا می شود، افزود: در این طرح ها مرتعدار فقط متکی به برداشت علوفه از مراتع که باعث تخریب مرتع می شود، نمی باشد و در کنار آن به انجام فعالیت هایی همچون کشت گیاهان دارویی، زنبورداری، پرورش آبزیان و زراعت چوب می پردازد.

وی با اشاره به اینکه این طرح ها نه تنها به احیای مراتع کمک می کند بلکه در اقتصاد خانوارشان نیز تاثیرگذار است، اضافه کرد: در برنامه کشت گیاهان دارویی، گیاهانی همچون گل محمدی، رزماری، بابونه و باریجه کشت می شود.

فرضی اضافه کرد: کشت و توسعه گیاهان دارویی یکی از برنامه های تحقق اقتصاد مقاومتی برای اشتغال زایی و درآمد زایی بهره برداران از مراتع و دامداران است که به صورت جدی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است.

وی اظهار داشت: به همین منظور در نهالستان بزرگ کرج قسمتی از کارهای کشت گیاهان دارویی به عنوان پایلوت در سال ۹۶ آغاز شد که با کشت اولیه حدود۶ نمونه از گیاهان دارویی توانستیم آن را در سطح مراتع تعمیم و گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه طرح توسعه کشت گیاهان دارویی با مشارکت دامداران انجام می شود، گفت: یکی از این گیاهان دارویی که عملکرد خوبی در مراتع داشته، باریجه است که در فاز نخست ۴۰۰ هکتار از مراتع شهرستانک بخش آسارا زیر کشت آن قرار گرفت.

 اجرای بوته کاری و نهال کاری در ۱۲۱۰ هکتار از مراتع البرز

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از دیگر طرح های حفظ و احیای مراتع را کشت نهال و بذرپاشی و کپه کاری دانست و افزود: این طرح ها در قالب پروژه های بیولوژیک در مراتع انجام می شود.

وی تصریح کرد: طرح نهال کاری در قالب ۴ پروژه در روستای قره ترپاق اشتهارد به مساحت ۲۱۰ هکتار و شهرستان ساوجبلاغ به مساحت ۱۵۰ هکتار به گونه هایی همچون قره داغ، آتری پلکس و تاغ انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت:‌ همچنین طرح های کپه کاری در ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی کردان و تالیان، ۲۰۰ هکتار از اراضی برغان، ۳۰۰ هکتار از اراضی اغشت و ۲۵۰ هکتار از اراضی کوشک زر و ولیان انجام می شود.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات