جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آیت‌الله حسینی همدانی در سی جهارمین خطبه مکتوب جمعه:

عده‌ای با بی‌اعتنائی به مقررات جان مردم را به خطر انداخته‌اند

آیت الله حسینی همدانی ضمن انتقاد از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی گفت: رستوران‌ها و جگرکی‌ها و قلیان ‌سراها و … بدون رعایت دستورات باز هستند. مگر بنا نبود فقط بیرون برها  کار کنند؟ پس چرا در سالن‌ها جمعیت نشسته بود؟ دستگاه‌های متولی اجراء چکار می‌کنند؟ ناظران کجا هستند؟ اگر نمی‌توانید اداره کنید اعلام کنید تا بنده اعلام کنم خود مردم و نیروهای جهادی و دغدغه‌‌مند کنترل این امور را به دست بگیرند.

به گزارش رمزگشانیوز به نقل از دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، متن سی و چهارمین خطبه مکتوب جمعه نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج به شرح زیر است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ الطّاهِرین.

سلام‌علیکم و رحمه الله و برکاته


ایام فرخنده و پر سرور ربیع‌ المولود است و ما در محدودیت برقرار کردن مجالس به خاطر ویروس کرونا هستیم. سی‌وپنج هفته نماز جمعه برگزار نشده و قسمت اعظم جماعات مذهبی تعطیل و فضای معنوی کشور مواجه با کمبودهای جدی شده است. از خدای تعالی طلب می‌کنیم این ابتلا را از سر اهل ایمان در سراسر عالم مرتفع بگرداند. چند جمله مکتوب جایگزین خطبه عرض می‌کنم.

مسئله وحدت در این زمان از اهم مسائل جهان اسلام است

یکشنبه ۴ آبان شهادت امام عسکری و آغاز امامت ولی‌عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء است. راجع به دوران سخت حضرت ابا محمد امام عسکری علیه  السلام و شرائط دشواری که آن روزها شیعیان داشتند و تمرین می‌کردند که چگونه برای عصر غیبتِ آخرین منجی آماده باشند را در نوبت‌های قبل به مناسبت عرض کردم. به بعض نکات دیگر امروز اشاره می‌کنم.

فرصت امامت حضرت به خاطر کینه‌توزی و دشمنی‌های دشمنان کوتاه بود اما آثار فراوانی را برای اسلام و شیعیان برجای گذاشت. در دوران حضرت رضا سلام‌الله‌علیه، شیعیان منزلتی پیداکرده بودند و عظمتی داشتند لذا به جهت زنده نگه‌داشتن نام امام رضا علیه  السلام، به پدر و به جدّ و خود حضرت، ابن الرضا لقب داده بودند. البته امام، القاب دیگری مثل سراج و زَکیّ و خالص هم داشتند.

امام عسکری از جذبه‌ای الهی و معنوی برخوردار بود به‌طوری‌که هر کس با حضرت برخوردی داشت تحت تأثیر مناقب او قرار می‌گرفت. نقل است که عبیدالله خاقان وزیر معتمد عبّاسى با همه غرورى که داشت وقتى با حضرت عسکرى علیه  السلام ملاقات مى‏کرد، به احترام آن حضرت برمی‌خاست و ایشان را بر مسند خود مى‏نشانید و پیوسته مى‏گفت: در سامرا، کسى را مانند آن حضرت ندیده‏ام، وى زاهدترین و داناترین مردم روزگار است.

مرحوم کلینى مى‏نویسد: امام عسکرى را نزد علیّ‏بن  نارمش زندانی کردند. او ناصبی بود و بر آل ابی‏ طالب سخت می‌گرفت. درباریان به وى سفارش کرده بودند که بر حضرت سخت بگیرد؛ ولى هنوز یک روز از زندانى شدن امام نگذشته بود که ابن نارمش تحوّل پیدا کرد و چنان شد که از هیبت و عظمت امام چشم از زمین برنمی‌داشت.

مدتى بعد، المستعین، خلیفه عباسى، تصمیم گرفت حضرت را به قتل برساند. او به سعید دربان دستور داد امام را سمت کوفه برده، در راه به شهادت برساند. این خبر در بین شیعیان منتشر شد و حضرت را ضمن نامه ‌اى از این تصمیم آگاه ساختند. امام در پاسخ آنان چنین نوشت: من از خدا خواستم این طاغوت را تا سه روز دیگر از میان بردارد. دعاى امام به اجابت رسید و روز سوم ترک‌ها، المستعین را از خلافت برکنار کردند.

همزیستی مسالمت‌آمیز با مخالفان شیعه یک ضرورت و  یکی از دستورات اخلاقی شیعه است

نکته دیگر اینکه: همزیستی مسالمت‌آمیز با مخالفان شیعه و ارتباط داشتن با اهل سنت گذشته از اینکه یک ضرورت است یکی از دستورات اخلاقی شیعه هم هست. در بیانی نقل است که امام عسکرى از شیعیان چهار کار را در ارتباطات با مخالفان خویش خواسته‌اند، «نمازخواندن در خانه‏ها و مساجد اهل سنت»، «حضور در تشییع‌جنازه»، «عیادت بیماران»، و «اداى حقوق آنان». لذا این فرمان نامه و توصیه امام برای شیعیان یک وظیفه قطعی و شرعی و یک راهبرد عملیاتی برای ایجاد وحدت است.

یعنی شیعه باید با پیروان مذاهب دیگر در جهان اسلام تعامل داشته باشد و با بیان و رفتار زیبا و حسن که تربیت اهل‌بیت و روش خود حضرات معصومین علیهم  السلام هست، محبت و همدلی ایجاد کرده و در مسیر برقراری وحدت اسلامی تلاش کند. شما به‌خوبی به خصوص در این سال‌ها دیده‌اید که دشمنان اسلام چگونه برای درگیری بین مذاهب اسلامی و ایجاد تنش و نزاع تلاش می‌کنند. طراحی می‌کنند، هزینه کردند و می‌کنند، برنامه می‌ریزند تا اسلام و مسلمین از عزت و قدرت برخوردار نباشند. دشمنان به‌خوبی فهمیده‌اند که اتحاد مسلمانانِ عالم، راه سلطه استکبار و صهیونیست‏ها را برجهان اسلام مى‏بندد.

در این بیان امام عسکری علیه  السلام به اصول مهمی اشاره‌ شده که اگر به‌درستی عملیاتی شود همه تبلیغات دشمن را از بین می‌برد. اگر شیعه متخلق به اخلاق الهی شود و همچنین مسئولیت خودش را در زمان بشناسد و به آن عمل کند، خوشحالی ائمه علیهم  السلام را به همراه دارد.

امام عسکرى علیه  السلام فرمودند: «زمانى که یکى از شما شیعیان در دینش ورع بورزد و راست بگوید و امانت را بپردازد و با مردم خوش‏اخلاق گردد، گفته می‌شود: این شیعه است و همین باعث خوشحالی من است.» به‌هرتقدیر مسئله وحدت در این زمان از اهم مسائل جهان اسلام است و از حسن تقارن در این هفته هشتم آبان مصادف با دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت، ولادت پر خیر و نور حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی واقع‌شده و آغاز هفته وحدت است. این روز و هفته را پیشاپیش گرامی   می‌داریم و به همه مردم خوب استان تبریک عرض می‌کنم.

سیاست‌مداران، سیره سیاسی حضرت را دوره کنند

رسول خدا صلی‌الله  علیه  وآله از همان روزهای اول رسالت، با استفاده از تدابیر دقیق و به‌کارگیری طرح‌های حساب‌شده به‌قصد تشکیل حکومت اسلامی که مشروعیتش را از خدای تعالی می‌گیرد اقدام کرد و با رهبری و قیادت الهی خودش، معجزه گونه انسجام و وفاق اجتماعی عظیمی را در محیطی امن و همراه بامحبت و رحمت بوجود آورد. و بعد از هجرت به یثرب، بی‌درنگ نظام اسلامی را برپا کرد و خود امامت جامعه را به عهده گرفت  و عملاً اعلام کرد دین از سیاست جدا نیست.

لازم است سیاست‌مداران، سیره سیاسی حضرت را دوره کنند و از آن الگو بگیرند و اطاعت کنند که خدای تعالی فرمود: «من یطع الرسول فقد اطاع الله ومن تولى فما ارسلناک علیهم حفیظا». روش رسول خدا وحدت‌بخش بود و در سایه همین وحدت ملل دیگر را هم برای تشکیل امت جهانی دعوت به اسلام کرد تا آیه شریفه: « إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللَّهِ الْإِسْلَام». مصداق خارجی پیدا کند.

مهم‏ترین اصل برای اقتدار مسلمین، وحدت امت اسلام است. با این ظرفیت هیچ قدرت زور گویی نمی‌تواند به هیچ کشور اسلامی تعرض داشته باشد. اگر وحدت امت اسلامی به‌درستی محقق شود دیگر ملت مسلمانی مثل یمن، فلسطین، کشمیر، میانمار و … مظلوم نمی‌شود. اگر بیداری اسلامی به اتحاد اسلامی ختم شود مقاومت اسلامی قوه بیشتری می‌گیرد و نابودی رژیم غاصب صهیونیستی زودتر اتفاق می‌افتد.

حقی که از کشته‌شده‌های فاجعه منا در کشورهای دیگر از بین رفت نتیجه عدم اتحاد مسلمین است. همان‌طور که ولی‌فقیه مثل نخ تسبیح همه آحاد جامعه را به مجموعه‌ای منسجم تبدیل می‌کند و در مسیر مورد نظر به حرکت درمی‌آورد، وحدت اسلامی هم‌چنین نقشی دارد. ان‌شاءالله یکپارچگی ملت ایران در حفظ ارزش‌ها و محقق شدن آرمان‌های اسلامی و انقلابی با محوریت ولی‌فقیه که خوار چشم دشمنان است، الگوئی الهام‌بخش برای تمام ملل اسلامی باشد.

توجه دقیق به دانش آموزان آینده ایران اسلامی را رقم می‌زند

هشتم آبان سالگشت شهادت دانش‏آموز بسیجى، «محمدحسین فهمیده» این فرزند انقلاب که باایمانی عمیق و بینشی دقیق، وظیفه خودش را در آن مقطع در جنگ با دشمن به‌خوبی فهمید و به‌موقع اقدام کرد و با شهادتش به همه درس شجاعت و مقاومت تا رسیدن به اهداف بلند را داد از چنان اهمیتی برخوردار است که به‌عنوان روز نوجوان و روز بسیج دانش‌آموزی نامیده شد، تا دانش آموزان و نوجوانان از رشادت و حماسه او الگو بگیرند.

هرگز بیان امام عزیز که او را به‌عنوان رهبر یادکردند از خاطرمان محو نمی‌شود. و چه زیبا رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «زنده نگه‌داشتن یاد حادثه شهادت دانش‏آموز بسیجى، شهید فهمیده، از اصالت‏هاى دفاع مقدس است». و این بیانات مسئولیت متولیان امور فرهنگی جامعه، بخصوص عزیزانی  که در مسائل دفاع مقدس فعال هستند را دوچندان می‌کند.

لذا می‌بینیم که آوازه حماسه بزرگ این شهید از داخل کشور به دیگر کشورهاى اسلامى مثل لبنان و فلسطین هم رسید و در آنجا نیز موجی از خیزش جوانان مقاومت در برابر حملات رژیم صهیونیستى را به وجود آورد. آموزش‌وپرورش باید با الگو قراردادن روحیه جهادی این شهید برای گام‌های بلندی که دانش آموزان کشور در عرصه‌های رقابتی علمی در سطح بین‌المللی می‌توانند بردارند و افتخارآفرینی کنند استفاده کند.

۵۵۰ هزار نفر از دانش آموزان بسیجی در دوران دفاع مقدس به‌دفعات مکرر به جبهه ‏ها اعزام شدند و بیش از ۳۶۰۰۰ نفر شهید و جاویدالاثر و ۲۸۵۳ نفر جانباز و ۲۴۳۳ نفر آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کردند و این حرکت آن‌چنان چشمگیر بود که نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش برای تربیت نوجوانانی مثل فهمیده، سازمان بسیج دانش‌آموزی را راه‌اندازی کردند که در تمام مدارس فعالیت‌های مدونی را با برنامه‌های مختلف به عهده‌دارند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد یادواره شهید فهمیده ضمن اسطوره به‌یادماندنی در تاریخ ملت ایران خواندن او فرمودند: «نوجوانى دوره‏اى است که براى رقم‏زدن آینده هر فرد نقش حساس و تعیین‏کننده‏اى دارد و کسانی که به این رشد معنوى، علمى و فکرى و کارآیى و قوت جسمى برسند، آینده درخشانى را براى خود تضمین خواهند کرد». بنابراین پرداختن به کار تعلیم و تربیت این قشر از جامعه و بالأخص مسأله بسیج که یک امر همه‏جانبه مادى و معنوى محسوب مى‏شود، حائز اهمیت بسیار است و جوانان و نوجوانان ما در لباس بسیج از ارزش‏ها و شخصیت و جوهره وجودى خویش مردانه دفاع مى‏کنند.

امروز که در جنگ نرم دشمن با انواع طرح  های خبیثانه علیه نظام و ارزش‌های آن قرارگرفته‌ایم لازم است در توانمندسازی فکری و فرهنگی عزیزانمان تلاش بیشتری داشته باشیم و زمینه حضور فعال نوجوانان و دانش آموزان را در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و … بیش‌ازپیش فراهم کنیم. توجه دقیق به این نیروهای ارزشمند آینده ایران اسلامی را رقم می‌زند.

نمونه امروزی توجه به این باور، رونمایی از سامانه پدافند هوائی باور ۳۷۳ هست که این باور را به ما داد که اتکاء به دانش بومی و استفاده از دانشمندان جوان کشور می‌تواند همه آرزوهای ایران اسلامی را به انجام برساند. رزمایش مدافع آسمان ولایت ۹۹  بار دیگر درست در زمان رجزخوانی‌های آمریکا و دوستانش، اقتدار نظامی ایران را به رخ استکبار کشید و خواب دشمنان نظام اسلامی را پریشان کرد.

آن عده‌ای که فکر می‌کنند نتیجه انتخابات آمریکا برای ما نفع و یا ضرری دارد سخت در اشتباه هستند

مسئولان محترم همان‌طور که رهبر عزیزمان فرمودند همچنان به اروپا بی‌اعتماد باشند و فکر هیچ‌گونه صلح و مذاکره در سر نداشته باشند و آن عده‌ای هم که فکر می‌کنند نتیجه انتخابات آمریکا برای ما نفع و یا ضرری دارد سخت در اشتباه هستند. شیطان به هر چهره‌ای که درآید باز شیطان است. البته باید آمادگی لازم و همه‌جانبه برای مقابله با هر شیطنتی از طرف دشمن را داشته باشیم.

حضرت آقا دربیانی فرمود:« آمریکا، آمریکا است. این حزب یا آن حزب ندارد. هر کدامشان که آمدند، خیرى به ما نرساندند. شرّ رساندند یکى تحریم کرد. یکى هواپیما زد. یکى به سکّوهاى نفتى حمله کرد. یکى به دشمن ما کمک کرد. ما نگرانى هم نداریم؛ ما به توفیق الهى، براى مواجهه با هر حادثه‌ی محتمل آماده‌ایم.

اعتراض و افشاگری حضرت امام به طرح استعماری کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ و روز هشتم آبان که به مسئله مهم پدافند غیرعامل پرداخته می‌شود. در فرصت دیگری بیان می‌شود.

مجلس نباید وظیفه سؤال کردن خود را فراموش کند/ استیضاح و استعفاء هیچ‌کدام خوب نیست

راجع به استیضاح که این روزها بازارش داغ شده قبلاً نکاتی عرض شد و هنوز همان را اعتقاددارم. اما از این نکته هم نباید غافل شد که مجلس نباید وظیفه سؤال کردن خود را فراموش کند. چون اگر امروز سؤال نکنید نمی‌توانید بعداً ثابت کنید که چرا و چگونه مشکلات برای کشور به وجود آمد و چه سیاستی اجازه برون‌رفت از مشکلات را نداد. استیضاح و استعفاء هیچ‌کدام خوب نیست اما سؤالات متقن خود را مطرح کنید ولو پاسخ ندهند در تاریخ ثبت خواهد شد. اگر سؤال نکنید، حقیقت گم خواهد شد.

عده‌ای با بی‌اعتنائی به مقررات و بی‌توجهی تمام، جان مردم را به خطر انداخته‌اند

نکته استانی: شب گذشته به خاطر این‌که فقط اکتفا به انبوه گزارشات مردمی و تماس‌ها نکرده باشم خودم از سطح شهر در ساعات پایانی شب  بازدید کردم و بسیار غصه خوردم. گذشته از تجاهر و تظاهر به فساد و بعض امور خلاف شئون که جای تأمل و رسیدگی عاجل مسئولین مربوطه را دارد، عده‌ای با بی‌اعتنائی به مقررات و بی‌توجهی تمام، جان مردم را به خطر انداخته‌اند و متأسفانه نظارتی هم مشاهده نشد.

شده مثل دوران دفاع مقدس که دشمن حمله کرده بود و شهرها را می‌زد و در جبهه‌ها شهید می‌گرفت و تمام کشور درگیر بود، اما عده‌ای از ساکنین بعض شهرها اصلاً اهمیت نمی‌دادند و نفهمیدند کی جنگ شروع شد و کی تمام شد و حتی قوانین را رعایت نمی‌کردند. الان در این جنگ ویروسی که همه مردم درگیرند و تیم پزشکی استان شبانه‌روز و خستگی‌ناپذیر در سنگر سلامت مردم جهاد می‌کنند و شهید می‌دهند معنا ندارد اجازه جولان به عده‌ای منفعت‌طلب داده شود.

رستوران‌ها و جگرکی‌ها و قلیان  سراها و … بدون رعایت دستورات باز بودند. مگر بنا نبود فقط بیرون برها  کار کنند؟ پس چرا در سالن‌ها جمعیت نشسته بود؟ دستگاه‌های متولی اجراء چکار می‌کنند؟ ناظران کجا هستند؟ اگر نمی‌توانید اداره کنید اعلام کنید تا بنده اعلام کنم خود مردم و نیروهای جهادی و دغدغه ‌مند کنترل این امور را به دست بگیرند و برای حفظ سلامت مردم اقدام کنند. اطلاعیه دادن که کار را درست نمی‌کند. وقتی اطلاعیه اول را دادید و عمل نشد و ضعیف بود باید روش را عوض کنید.

این را هم‌عرض کنم اگر در اجرای دستور قاطع نباشیم، آن دستگاه و مسئولی که خوب اجراء کرده و یا مأموری که وظیفه‌اش را درست انجام داده دیگر دیده نمی‌شود و حقش ضایع می‌شود. من اسم دستگاهی را نمی‌برم و امیدوارم مجبور نشوم رسماً به اسم، از اشخاص و یا دستگاه‌هایی که جان مردم برایشان ارزش ندارد نام ببرم. از طرف دیگر خود مردم و کسبه به قوانین ملتزم باشند تا مسئولین مجبور به اعمال قانون سخت‌تر نباشند می‌بینید که در بعض کشورها منع آمدوشد می‌گذارند.

در ضمن نظر بنده راجع به مساجد و مصلاها این است که این قشر و گروه به تمامه و کماله قوانین را رعایت می‌کنند تا امروز هم همین‌طور بوده که رهبر معظم انقلاب هم تشکر فرمودند، لذا اگر مساجد و مصلاها باز باشند و تکالیف دینی را با رعایت دقیق مقررات از آنان بخواهید قطعاً تمکین می‌کنند و ضرری هم به وجود نمی‌آید. اما اینکه بگویید مساجد و مصلاها تعطیل است این حرف درستی نیست چون این‌ها تعطیل‌بردار نیستند.

بله می‌شود در مقاطعی جماعت و اجتماع را تعطیل کرد اما عملکردهای دیگر مساجد را که نمی‌شود تعطیل کرد، کمک‌های مؤمنانه در محلات با محوریت مساجد و همراهی امام و بسیج انجام می‌شود و ده‌ها خدمت دیگر. لذا هیچ مسجدی حتی زمانی که نماز جماعت اقامه نمی‌شود تعطیل نیست. همیشه در بحران‌ها و سختی‌ها جایی که مأمن بوده و آرامش‌بخش، مساجد و مشاهده مشرفه بوده و لذا باید به اقل آن اکتفا کرد اما تعطیل نباید کرد.

مطلب دیگر حجم فراوانی از اعتراضات و ناراحتی‌هایی است که مردم از بدعمل کردن شوراهای شهر و شهرداری‌ها دارند که متأسفانه در بعض مناطق استان تخلفات فراوانی انجام می‌شود. لذا الان زود است اما به قید حیات از هفته‌های آینده موارد و ملاکاتی که لازم است تا مردم عزیز برای برون‌رفت از مشکلات فعلی در انتخاب افراد در انتخابات آینده شوراها رعایت کنند را بیان خواهم کرد. ان‌شاءالله.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات