پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بازیافت پسماندهای الکترونیکی و پلاستیکی قانونی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد: طبق آیین نامه بند « و» تبصره ۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بازیافت پسماندهای الکترونیکی و پلاستیکی باید به صورت قانونی اجرایی شود.

به گزارش رمزگشانیوز  «فردین حکیمی» بیان داشت: این آیین‌نامه  که در تاریخ ۱۴ مرداد ماه سال جاری به تصویب رسیده است، در راستای کاهش معضلات زیست محیطی ناشی از تولید کالاهای مخرب محیط زیست شکل گرفته است.

وی افزود: در این آیین نامه فهرست کالاهای مشمول و میزان عوارض کالاهایی که مصرف آن‌ها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می‌شود، مشخص شده است.

این کالاها شامل انواع رنگ و آستری رنگ، انواع لاستیک رویی و توپی، انواع لامپ روشنایی، انواع رایانه و تجهیزات جانبی آن و نواع دستگاه‌های صوتی، تصویری و گوشی تلفن است.

حکیمی ادامه داد: همچنین انواع وسایل بازی و تفریحی و اسباب بازی، انواع مشمع و سلفون و انواع ظروف و مخازن پلاستیکی قابل بازیافت است.

وی اظهار داشت: عوارض موضوع این ماده برای کالاهای وارداتی این لوازم به میزان پنج در هزار تعیین شده و تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهایی که نسبت به بازیافت محصولات مذکور اقدام می کنند، در صورت تایید سازمان حفاظت محیط زیست مشمول عوارض مذکور نمی‌شوند.

حکیمی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است فهرست تولیدکنندگان و واردکنندگان موضوع این تبصره را در پایان هر دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند تا ملاک دوره بعدی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در ماده ۲ این آیین‌نامه آمده که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور موظف هستند نسبت به نظارت بر اجرای طرح‌های مدیریت پسماند اقدام و گزارش اجرای آن و همچنین گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه‌ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.

حکیمی گفت: ‌در راستای اجرایی شدن این آیین‌نامه نخستین نشست کمیته فنی هفته گذشته با حضور دستگاه‌های مرتبط اجرای این آیین‌نامه برگزار شد و در صورت اجرایی شدن این آیین‌نامه بسیاری از مشکلات پسماندهای پلاستیکی و الکترونیکی به شدت جلوگیری می‌شود.

وی افزود: این آیین‌نامه فرصت خوبی است تا واحدهای تولیدکننده و واردکنندگان موظف به بازیافت محصولات‌شان شوند که یا خود مجهز به این سیستم می‌شوند و یا با شرکت‌های مربوطه طرف قرارداد می‌شوند.

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات