پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

رتبه سوم کشوری البرز در رشد تعاونی‌های فعال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در آیین تجلیل از تعاونگران برتر از  رشد ۵.۷ درصدی تعداد تعاونی‌های فعال در البرز خبر داد و گفت: اکنون البرز در رتبه سوم کشور قرار دارد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ «حسین فلاح‌نژاد» با اعلام اینکه اکنون یک هزار و ۸۰ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله خدمات، صنعت و کشاورزی در استان البرز فعالیت دارند، افزود: تشکیل این تعداد تعاونی فعال نشان از تلاش‌ همه فعالان این حوزه و در حالی است که البرز از نظر نسبت جمعیت به وسعت در رتبه سوم کشور قرار ندارد.

وی با اشاره به تشکیل مرکز رشد و نوآوری حوزه تعاون در البرز اظهار داشت: راه‌اندازی این مرکز در راستای توسعه تعاونی‌های دانش محور و دانش بنیان در دستور کار استان قرار گرفت تا به عنوان یک مرکز شتاب دهنده به توسعه کمی و کیفی تعاونی‌های دانش‌بنیان کمک کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با ابراز خرسندی از تعامل مطلوب اتاق تعاون استان و این اداره تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از استان‌های کشور هیچ اختلافی بین این دو نهاد و دستگاه در البرز وجود ندارد، به طوری که حتی برای مسائل کوچک مرتبط نیز بین آنها تعامل می‌شود.

فلاح‌نژاد یادآور شد: ستاد ملی کرونا ارائه تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده کرونا را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به تبع آن ادارات کل در استانها واگذار کرد که در این راستا ۱۴ رسته شغلی شناسایی اغلب فعال در بخش خدمات و به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی افزود: در این بین پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیون ریالی به رانندگان خودروهای درون شهری به عنوان یکی از اقشاری که پس از شیوع کرونا آسیب جدی دیدند در دستور کار قرار گرفت.

فلاح‌نژاد ادامه داد: باتوجه به نبود بانک اطلاعاتی مناسب، ثبت‌نام ۹ هزار نفر از واجدان شرایط در سامانه مربوطه با تلاش‌های تعاونی‌های مرتبط در استان البرز انجام شد تا با حداقل الزامات بانکی این تسهیلات را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: اگر تعاونی‌ها در این حوزه ورود نمی کردند باید این افراد شخصا به ادارات و بانکها مراجعه می‌کردند و دستگاه‌ها پاسخگوی حجم عظیمی از ارباب رجوع باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز گفت: قالب اداری تعاونی‌ها با توجه به مردمی بودن آنها نیازمند ارتقا و نظم بیشتر است و در صورت تحقق این مهم، اختلافات در این بخش‌ به حداقل می‌رسد.

 فلاح‌نژاد آشنا نبودن اعضای تعاونی‌ها با قوانین و قواعد حوزه تعاون را نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات این بخش عنوان و اضافه کرد: این مساله به رشد و توسعه تعاونی‌ها ضربه می‌زند.

وی با اشاره به تشکیل مرکز داوری در اتاق تعاون استان خاطر نشان کرد: تشکیل میز وی آی پی (تشریفات) برای پیگیری مسائل تعاونی‌ها و تسهیل تعاونگران در حوزه‌هایی از جمله تامین اجتماعی، مالیات و فعالیت‌های بانکی در حال پیگیری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز تحول در اقتصاد را در گرو تغییر ساختار و تفویض برخی اختیارات به استان‌ها دانست و گفت: دستگاه‌های استانی که در خط مقدم رویارویی با مسائل مختلف قرار دارند باید پاسخگوی مواردی باشند که دخالتی در تصمیم‌گیری‌های مرتبط نداشته‌اند.

در این آیین از ۱۰ تعاونگر برتر استان البرز در بخش‌های تولید، توزیع، اعتبار، صنعت، توسعه، عمران، مسکن، خدمات سهام عدالت، کشاورزی و صنایع دستی تجلیل شد.

۱۳ شهریور در ایران روز تعاون نامگذاری شده و ۱۱ تا ۱۷ شهریور هفته تعاون است.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات