جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

شورای فرهنگ عمومی کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد؛

گسترش فرهنگ تعاون و احسان در محرم و صفر

شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر و با توجه به شیوع بیماری و ویروس کرونا، بیانیه‌ای درخصوص گسترش فرهنگ تعاون و احسان صادر کرد.

به گزارش رمزگشانیوز؛  شورای فرهنگ عمومی کشور به مناسبت فرارسیدن ماه‌های محرم و صفر و با توجه به شیوع بیماری و ویروس کرونا، بیانیه‌ای درخصوص گسترش فرهنگ تعاون و احسان صادر کرد.

این بیانیه به شرح زیر است:

«در آستانه محرم و صفر، ماه‌های سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران پاکباز آن حضرت قرار گرفته‌ایم. ملت بزرگ ایران که عشق و ارادت خاصی به خاندان وحی داشته و شیفته و دلداده مکتب حسینی است در طول قرون و اعصار متمادی در چنین موسمی، پاکترین احساسات و عواطف دینی و انسانی خویش را با برگزاری مراسم عزاداری به گونه‌ای با شکوه نشان داده و با طلایه‌داران خط خونرنگ عاشورا تجدید پیمان می‌کند.

وقتی چنین ایامی فرا می‌رسد زن و مرد، پیر و جوان، شهری و روستایی، از اقوام و اصناف و اقشار گوناگون همه و همه از عمق جان به آن سردار سرافراز تاریخ بشریت تجدید ارادت می­‌نمایند. دل‌ها به تپش در می‌آید و بغض‌ها سر وا می‌کند و اشکها جاری می‌شود.

عاشورا از یک‌سو اوج حماسه و غیرت و مردانگی و رشادت و فداکاری و قله ایثار و عطوفت و عشق به دادار هستی است و از سوی دیگر صفحه‌ای بس تاریک و ظلمانی را در جبهه مقابل نشان می‌دهد که جز دنائت و پستی و پلشتی و ظلم و جور در آن یافت نمی‌شود. آری عاشورا خلاصه و چکیده تمام عیار تاریخ بشریت است و داستان مکرر تاریخ بشریت در هر عصری و هر نسلی.

ناگفته پیداست که عشق و ارادت به امام حسین(ع) و عزاداری بر او و خاندان والاتبار و اصحاب گرانقدرش یکی از مؤلفه‌های پر رنگ فرهنگ عمومی ایرانیان است، بر این ویژگی بیفزاییم سنت‌های گران‌سنگی را که در جهت دستگیری از اقشاری که از حیث معیشتی دچار مشکل و نقصان گردیده‌اند نهادینه شده‌ است.

امسال با شیوع بیماری مهلک و همه گیر کرونا شرایط خاصی بر جهان و از جمله در کشور ما حاکم گردیده است بشر هیچگاه تصور نمی‌کرد که چنین اتفاقی در این حجم و گستردگی رخ دهد و این میزان تلفات و آسیب‌های جسمانی و روحی و روانی و تبعات اقتصادی و معیشتی و اجتماعی پیامدهای سنگین این بیماری باشد.

در کشور ما از ابتدای شیوع این بیماری ناشناخته ملت و دولت و قوا و دستگاه‌های مختلف کشوری و لشگری کوشیدند تا به رسالت خطیر خویش در این کارزار سخت و نفس‌گیر عمل نمایند.

تعداد پر شماری از آحاد جامعه در این میدان داوطلبانه حضور یافتند تا به یاری هم میهنان آسیب‌زده خویش بشتابند. صحنه‌هایی فراوانی از ایثار و همدلی و تعاون و مددکاری در جامعه شکل گرفت. گویی دوران دفاع مقدس که فصل اوج‌گیری احساسات پاک و عمیق انسانی و تجلی انگیزه‌های مقدس دینی و شکل‌گیری حماسه و ایثار و فداکاری در شکوهمندترین شکل ممکن بود، بار دیگر رخ نمود و نسیم الهی و آرامبخش کمک به هموطن با مال و جان خویش، وزیدن گرفت. در این عرصه مدافعان سلامت خوش درخشیدند و جمعی تا پای جان از سلامت هموطنان خویش حراست نمودند و آسمانی شدند. درود و رحمت بی‌پایان خداوند متعال بر آن پیش قراولان کاروان ایثار و رشادت و نوع دوستی و شرف و انسانیت باد و جایگاه رفیع بهشت الهی منزل و ماوای آنان.

مساجد و بسیاری از مراکز دیگر محل جذب و تقسیم کمک‌های مردمی شدند کارگاه‌های فراوانی به صورت خودجوش برای ساخت اقلام بهداشتی در کشور برپا گردید. جوانان رشیدمان در کنار پیشکسوتان گروه‌­های جهادی را تشکیل داده و به یاری هموطنان عزیز شتافتند.

جمعی از روحانیون داوطلبانه مسئولیت غسل و کفن و دفن درگذشتگان را بر عهده گرفتند. جمعی از موجران با مشاهده مشکلات مالی پدید آمده برای مستأجران با مدارای خداپسندانه با آنان درک عمیق خود از شرایط سخت موجود را نشان دادند. از زنان خانه‌دار که در منازل با امکانات محدود خویش بسته‌های کوچک غذا و اقلام بهداشتی را فراهم نمودند گرفته تا دستگاه‌های مختلف امدادی تا مجموعه‌های دانش‌بنیان که شبانه‌روز در کار تولید دارو هستند تا پژوهش‌گران خبره‌ای که در تلاشند تا واکسن این ویروس کشنده را کشف و تولید نمایند تا... همه و همه زنجیره‌ای انسانی به وسعت ایران بزرگ ساختند تا از آلام آسیب ‌دیدگان به سهم و توان خویش بکاهند.

سعی همه کسانی که در این میدان حضور یافتند و به رسالت دینی، ملی و انسانی خویش عمل نمودند مشکور باد. (هرچند در این میان بودند کسانی که از این فرصت یاری رسانی و جلب اجر و پاداش فراوان اخروی و عزت و سربلندی دنیوی بی نصیب ماندند و با سوء استفاده از شرایط پدیدآمده به احتکار اقلام مورد نیاز مردم و انجام اقداماتی سودجویانه پرداختند و در این آزمون شکست خوردند غلبه روح فردگرایی و منفعت­ طلبی بر جمع­ گرایی و نوع دوستی آن هم در چنین شرایطی بی‌شک محکوم و مذموم و ناپسند است)

ربط وثیقی میان دو گزاره فوق‌الذکر وجود دارد؛ میان مکتب عاشورا و موسم محرم و صفر از یک‌سو و روح همدلی و مواسات و تعاون و احسان از سوی دیگر، تار و پود جامعه ایرانی با هر دو مفهوم فوق تنیده شده است ایرانیان در بزنگاه‌ها به یاری یکدیگر می‌شتابند و در موقعیت‌های ویژه‌ای همچون ماه‌های محرم و صفر این خصیصه پربها بیشتر رخ می‌نماید.

شورای فرهنگ عمومی کشور تاکنون جلسات متعددی را پیرامون مباحث مرتبط با شرایط کنونی جامعه که متأثر از شیوع بیماری کرونا می‌باشد تشکیل داده است. شورا پس از برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف سند مسئولیت فردی و اجتماعی در دوران شیوع بیماری کرونا را تدوین و تصویب نمود تا ان‌شاء‌الله با فرهنگ‌سازی و تقسیم کار ملی و همکاری بین­ بخشی بتوان بیش از پیش به این مهم پرداخت.

شورا همچنین با دعوت از دستگاه‌های مرتبط با امر کمک‌رسانی در زمینه‌های معیشتی و اقدامات حمایتی، سند «ارتقای فرهنگ تعاون و احسان» (از جمله با بهره‌­گیری از ظرفیت معنوی و اجتماعی ماه‌های محرم و صفر) را تدوین و تصویب نموده و در تلاش است تا با همکاری دستگاه‌های ذیربط با استفاده از ظرفیت خود در گستره کشور در جهت تقویت هر چه بیشتر این ویژگی ارزشمند ایرانیان که در جامعه ما پیشینه‌ای دراز دامن دارد گام‌های مؤثری بردارد.

ماهه‌های محرم و صفر فرصت مناسبی برای ارتقای فرهنگ تعاون و احسان در جامعه ماست. ابعاد فرازمند معنوی، معرفتی، انسانی، حماسی و شورانگیز این موسم، سرمایه اجتماعی ما را به گونه‌ای چشمگیر افزایش می‌دهد و بروز و ظهور رفتارهای اجتماعی که صبغه خداپسندانه همیاری و کمک مؤمنانه در آن وجه غالب دارد فزونی می‌یابد.

مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) از ابتدای شیوع بیماری کرونا ضمن تقدیر و تشکر مکرر از همه کسانی که در این کارزار خوش درخشیده‌اند، بارها بر ضرورت استمرار همدلی و مواسات و ارائه کمک‌های مؤمنانه و تعاون و احسان در جامعه اسلامی تأکید فرموده‌اند در برخی از زمان‌ها و مناسبت‌ها به طور طبیعی شرایط ویژه‌ای برای کمک به هم میهنان عزیز در میان مردم فراهم می‌گردد که از میان آنها بایستی به مناسبت‌های سپری شده از جمله ماه مبارک رمضان، اعیاد ماه ذی حجه (قربان و غدیر خم) اشاره نمود که بحمدالله با همت مردم عزیز و دستگاه‌های مختلف اتفاقات مبارکی در جهت کمک به هم میهنان آسیب دیده ناشی از بیماری کرونا رقم خورد.

اکنون که در آستانه ماه‌های محرم و صفر هستیم، ان‌شاء‌الله با توکل به خدای سبحان و مددجویی از روح قدسی سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالل‌ ­الحسین(ع) و به تأسی از مکتب عاشورا که مکتب ایثار و فداکاری است همت والای خویش را در جهت ارائه هرچه بیشتر کمک‌ها به مردم عزیز آسیب‌دیده از این بیماری منحوس به کار بندیم و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای به منظور ایجاد بسترهای مناسب در این عرصه بکوشیم. این بیماری به حول و قوه الهی و با تلاش‌های همه جانب ه­ای که صورت می‌گیرد از صفحه گیتی رخت برمی‌بندد. بی‌شک رفتارهای متین و خیرخواهانه ایرانیان در این دوران سخت و خطیر در تاریخ ماندگار خواهد شد. ان‌شاء‌الله»

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات