پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مرگ جمعی ماهیان رودخانه فرات عراق

پس از حدود دو سال بار دیگر مرگ جمعی ماهیان و این بار در رودهای فرعی منشعب از استان دیوانیه، رودخانه فرات یکی از دو منبع آبادانی و زندگی در عراق را در بهت و اندوه فرو برد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ میلیون‌ها قطعه ماهی در رود سوم منشعب از رودخانه فرات و تالاب موسوم به «الدلمج» در استان دیوانیه دچار مرگ جمعی شدند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی نشان می‌دهد که صدها تن ماهی مرده در سطح آب شناور است، بدون اینکه کسی از دلایل این مرگ جمعی ماهیان اطلاعی داشته باشد.

برخی رسانه‌ها ادعا کرده اند که افراد ناشناس اقدام به ریختن سم در این رودهای فرعی کرده‌اند که به تالاب الدلمج استان دیوانیه سرازیر می‌شود.

در همین راستا، اتحادیه کشاورزان دیوانیه با اعلام مرگ گسترده ماهیان در این استان، خواستار مداخله دولت و تحقیق و تفحص در باره حادثه شده است.

استانداری دیوانیه نیز اعلام کرده است که هنوز علت فاجعه مرگ جمعی ماهیان در این استان به ویژه در تالاب «الدلمج» نامعلوم است.

این استانداری افزوده است که کمیته ای از ادارات کشاورزی، منابع آبی و دامپزشکی و دیگر دستگاه‌های متولی برای شناسایی علت این حادثه تشکیل شده است.

در جریان حادثه دو سال پیش‌مرگ جمعی ماهیان در رودخانه فرات و دجله در آبان ۹۷، سازمان بهداشت جهانی علت مرگ و میر جمعی ماهیان را آلودگی شدید این دو رودخانه به ویژه رودخانه فرات ذکر کرده بود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که پایین آمدن سطح آب رودخانه منجر به افزایش آلودگی در آن و در نتیجه کمبود اکسیژن و مرگ و میر جمعی ماهیان شده است.

یکی از شیوه‌های مرسوم پرورش ماهی در عراق، پرورش در قفسه‌های شناور در حاشیه رودخانه است.

فرات یکی از دو رود بزرگ منطقهٔ میان‌رودان (بین‌النهرین) است که از کوهستان‌های شرق آناتولی در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و به‌سوی کشورهای سوریه، عراق و خلیج فارس روان است.

این رود در مغرب کشور عراق متشکل از دو شعبه «قره سو» و «مرادچای» است که سرچشمه آنها نزدیک رود «ارس» در شرق آناتولی ترکیه است.

هنگامی که دو شعبه قره‌سو و مرادچای به هم می‌رسند، فرات به دجله نزدیک می‌شود، ولی دوباره دجله متوجه جنوب شرقی شده و فرات به سمت مغرب مایل می‌شود و سپس در نزدیکی خلیج فارس به رود دجله می‌پیوندد و از آن پس مجموع این دو رود در قالب اروند رود به خلیج فارس می‌ریزد.

انتهای پیام/ 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات