پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشتی به قلم الهام آمرکاشی

 پیکرتراشیِ سفرۀ خانوار در دور تکرار!

دو موضوع یا به‌ عبارت آشکارتر، دو معضل اساسیِ "کرونا و ضعف اقتصادی"، درحالی این روزها جامعه و آحاد اجتماع را به خود درگیر کرده که با صرف‌نظر از این دو پدیده، به راحتی نمی‌توان روزمرۀ اخبار و اوقات را طی کرد.

به گزارش رمزگشانیوز؛ دو فصل از پاندمی کرونا درحالی در قریب به اکثریت کشورها طی می‌شود که هر یک با توجه به معاملات و معادلات درونی و بازتابِ برنامه‌ریزی‌های موجود، طی یک بازۀ مشخص به فراخور پتانسیل مرکزی در جامعه، سعی بر این دارند تا بتوانند گذرانِ سهل‌تر و فارغ از چندپراکنی را مهیا کنند.

در جامعه کنونی بدون هیچ اغراق و غلو در این مسیر، آنچه از دغدغه‌های حاضر برای اکثریت افراد اجتماع محسوب می‌شود، افزایشِ پلکانی قیمت‌ها بر روندِ صعودی‌ترین حالت ممکن است که در خوشبیانه‌ترین موقیعت‌های مشخص نیز، به وضعیت ثبات و سکون نمی‌رسد و درحالی ردپای بالارفتن قیمت‌ها بریکایک اجناس و کالاها در سطح شهر دیده می‌شود که اتیکت‌های مندرج برروی اقسام مایحتاج عمومی خانوار، حاکی از این مبحث است: نظارت برقیمت‌گذاری وجود ندارد!

حقوق و درآمد ثابت و مشخصِ دوسوم افراد جامعه در برابرِ قیمت‌گذاری‌های روزانه و تعویض اتیکت‌هایی که هرروز از لحاظ قیمت با روز گذشته تفاوت چشمگیری را از آنِ خود می‌کند، در وهله ابتدایی جدا از مقولۀ تلاطم اقتصادی به نبودِ ناظر و متولیِ مشخص در این مسیر تأکید دارد که فارغ از عدم مجرای معین در قیمت‌گذاریِ انواع و اقسام مایحتاج عمومی جامعه، تزلزل در نظارت در این مجرا را به رخ می‌کشد.

باتوجه بر این نظریه که: "هر اتفاق و هر پدیده را می‌توان از دومنظر دید؛ منظر اول، خودِ حادثه است و منظر دوم، واکنش به حادثه" و با توجه و تأکید بر افزایش قیمت‌ها در سیر و سکوی روزانه، تبعات و واکنش‌های متوالی در این زمینه از سوی عامه مردم با بازتاب‌های متفاوت در حال تصویرگری است و نکتۀ تأسف‌برانگیز در این وادی، کم‌توجهی کارشناسان و مسئولین ذی‌ربط براین حجم از نگرانی‌ها و نبودِ تعادلِ حداقل فصلی در بازار اقتصادی است که تلاطم حداکثری را در کنار دغدغۀ کرونا بر اقشار متوسط به پایینِ جامعه تحمیل می‌کند.

کتابِ هفت عادت مردمان موفق از استفن‌آر.کاوی، به زبان ساده توضیح می‌دهد: «مسائل خاصی که ما با آنها روبه‌رو می‌شویم، در همان سطح از تفکری که آنها را برایمان به وجود آورده است، قابل حل نخواهد بود. وقتی به اطراف خود و درون خویش نگاه می‌کنیم و در زندگی و در کشاکش با نظام شخصیتی خود با مسائلی مواجه می‌شویم، درمی‌یابیم که این مسائل بسیار عمیق هستند. مسائلی اساسی و عمیق در همان سطح ظاهری که به وجود آمده‌اند حل نخواهند شد. ما نیاز به سطح تازه‌ای از تفکر داریم، سطحی عمیق‌تر و الگویی بر مبنای اصولی به دقت حوزهٔ انسان کارآمد که کنش‌ها و واکنش‌های او را بیان کند، تا این مسائل عمیق حل شوند».

این موضوعِ ابتدایی را اگر به طور عام بتوان متصل کرد به مبحث اقتصادی در بازه کنونی، یک راه‌حل مشخص در مسیر اولیه وجود دارد: نیاز به تفکر و سطحی عمیق‌تر برای رفع مسائل خاص در حوزه اقتصاد و کلان جامعه.

مشاهده و برنامه‌ریزی‌های گذشته با توجه به قرارگرفتن در جدول افزایش نرخ‌های کنونی، به طور تام، تأکید براین مسأله دارد که تجدیدنظر و پردازشی جدا از آنچه تا به امروز در دست تدوین و تنظیم بوده، ضرورتِ فعلی محسوب می‌شود تا بتوان بدون کمترین لطمه بر پیکرۀ موجود و افراد داخل در دایرۀ اجتماعی، از شرایط حاضر گذر کرد و به ثبوت تدریجی دست یافت که به طور جد، پیکرتراشیِ سفرۀ خانوار یکی از معضلات کنونی محسوب می‌شود که گسترده‌تر از سابق، قابل مشاهده و در دورِ تکرار است.

با توجه بر این امر که مبحث سیر صعودی قیمت‌ها در اقسام کالاهای روزانه، نیاز به رسیدگی و نظارت محتوم در این مسیر دارد و با تأکید بر این مهم که انتظار به جایی از مسئولانِ امر در این حوزه است تا با ورود و برنامه‌ریزی و تصمیم برای تنظیم نرخ کالاها در بازارِ داخلی، ثباتِ حداقلی را برای مصارف و معیشت روزانه به وجود آورند؛ باید منتظر بود و دید چه راه‌حل‌های مشخص در چارت نظارت اقتصادی، مورد هدف و ارائه قرار می‌گیرد!

 
elhamamerkashi@ymail.com
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات