پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

 برخورد با ویلاسازی غیرمجاز برخی مسئولان در استان البرز

«حسین فاضلی هریکندی» در آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری چهارباغ که با حضور رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب و دادستان عمومی و انقلاب کرج و دیگر مسئولان دادگستری استان، فرماندار ساوجبلاغ، امام جمعه چهارباغ و جمعی از مسئولان محلی و خانواده شهدا برگزار شد، تبدیل حوزه قضایی بخش چهارباغ به دادگستری را یکی از مطالبات مردمی و مسئولان این شهر عنوان کرد.

به گزارش رمزگشانیوز؛  عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز گفت: با توجه به شناخت از مشکلات و معضلات این شهر و درخواست‌های مطرح شده، موضوع ارتقای حوزه قضایی این شهر به دادگستری به رئیس قوه قضائیه ارائه شد و پس از موافقت وی با ارتقای حوزه قضایی چهارباغ به دادگستری، تشکیلات قضایی با صلاحیت دادگستری شهرستان در چهارباغ ایجاد شد.

وی افزود: در سفر آیت الله رئیسی به استان البرز نیز مصوبات متعددی در زمینه توسعه منابع انسانی، زیرساختی، تجهیز و گسترش فضای فیزیکی داشتیم که یکی از این مصوبات در زمینه تخصیص نیروی انسانی و احداث ساختمان دادگستری چهارباغ است که امسال عملیات آن آغاز خواهد شد.

معضلات استان البرز
عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با اشاره به آسیب‌ها و معضلاتی که به دلیل شرایط خاص استان در آن وجود دارد گفت: سکونت اتباع بیگانه، استقرار چهار زندان، تنوع فرهنگی و قومیتی، قرارگیری در محور مواصلاتی چندین استان، نزدیکی به پایتخت، استقرار صنایع مختلف، تغییر کاربری‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز از جمله این مسائل هستند.

وی اضافه کرد: چهارباغ با معضلات تغییر کاربری‌ها و حفر چاه‌های غیرمجاز درگیر است که این موضوع در سفر آیت الله رئیسی مورد تاکید قرار گرفت و در مدت زمان کمتر از یک هفته پس از ابلاغ آن توسط رئیس قوه قضائیه در استان به صورت جدی مورد پیگیری قرار گرفته که منجر به تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز شد.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان البرز متذکر شد: قانون در زمینه حفظ و احیاء حقوق عامه، متولیان امر را مشخص کرده است و در همه موارد قوه قضائیه و دادگستری مسئولیت نظارت دارد اما روند پیشبرد امور به گونه‌ای بود که احساس کردیم اگر ورود نداشته باشیم دیگر خبری از مزارع و باغات استان نخواهد بود.

وی ادامه داد: بدین منظور با تشکیل قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز در صدد برآمدیم این شرایط را ساماندهی کنیم و عقب ماندگی موجود در این حوزه را جبران کنیم که با توجه به پیگیریهای انجام شده در قرارگاه، حجم آزادسازی در استان البرز از ابتدای سال تاکنون با 10 سال اخیر برابری می‌کند.

حوزه فعالیت قرارگاه
فاضلی هریکندی تصریح کرد: این قرارگاه در پنج حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی، چاه‌های غیرمجاز، تغییر کاربری‌های غیرمجاز، محیط زیست و جرایم مربوط به حریم‌ها فعالیت خواهد داشت و از مرحله پیشگیری تا مقابله را در برمی‌گیرد که قطعا اولویت بر پیشگیری و جلوگیری از شکل گیری تخلف خواهد بود.

ساخت و ساز سازماندهی شده در چهارباغ
وی با انتقاد از کوتاهی دستگاه‌های متولی در مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که در بخش‌های مختلف همین بخش چهارباغ به دلیل نبود نظارت دقیق، ساخت و سازهای غیرمجاز به شکل گسترده و سازماندهی شده ادامه دارد.

ویلاسازی برخی مسئولان
رئیس کل دادگستری استان البرز مقابله بدون ملاحظه با تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان را از مطالبات جدی رئیس قوه قضائیه بیان کرد و گفت: موضوع ویلاسازی غیرمجاز از سوی برخی مسئولان در استان البرز به خصوص در چهارباغ و ساوجبلاغ به محضر آیت الله رئیسی منعکس شده و در این راستا دستور برخورد قانونی و بدون ملاحظه داده شده است.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها، بسیاری از افرادی که اقدام به ویلاسازی می‌کنند از اهالی بومی منطقه نیستند. بنابراین این انتظار از رئیس دادگستری و دادستان چهارباغ وجود دارد ضمن رعایت موازین قانونی مرتبط به ساکنان بومی، برخورد و مقابله جدی با تغییر کاربری‌ها را در دستور کار قرار دهند.

واگذاری قطعات بزرگ زمین توسط برخی نهادها
فاضلی هریکندی واگذاری اراضی زراعی و باغ‌ها در قطعات بزرگ توسط برخی از نهادها از طریق آگهی مزایده بدون توجه به امکان تغییر کاربری از سوی خریداران را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: آنچه پیش روی این اراضی واگذار شده قرار دارد تفکیک و تغییر کاربری غیرمجاز است که پیگیری جلوگیری از این واگذاری‌ها در دستور کار دادگستری استان خواهد بود.

وی با هشدار به کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: انتظار داریم مسئولان اقداماتی انجام ندهند که نیاز به ورود دادگستری و در نتیجه برخورد قضایی وجود داشته باشد؛ رسیدگی قاطع در خصوص پرونده‌های مهم آغاز شده است ولی به دلیل برخی ملاحظات و محدودیت‌های دستگاه قضایی، اطلاع رسانی در خصوص همه پرونده‌ها انجام نمی‌شود ولی آنچه اخیرا منعکس شده بازداشت تعدادی از کارکنان شهرداری کرج و تعدادی از مدیران شهرک‌های صنعتی استان به دلیل جرایم مالی و اقتصادی است که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و جزئیات متعاقبا به اطلاع مردم خواهد رسید.

رئیس کل دادگستری استان البر در پایان خواستار افزایش تعامل سازنده با حفظ استقلال قضایی مدیران دادگستری شهر چهارباغ با امام جمعه و مسئولان اجرایی این شهر و شهرستان ساوجبلاغ شد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های مسن، تکریم همکاران و مراجعان، حمایت از بنگاه‌های تولیدی، توجه به سلامت کارکنان و رسیدگی به گزارشات مردمی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات