شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

«کوک چهارم»؛ رسالت هزار پیامبر

«کوک چهارم» چیست که علامه جعفری رسالت همه پیغمبران را در آن خلاصه دیده است. با هم حکایتی شیرین را  که یکی از کاربران توئیتر از درس‌های زنده یاد «علامه محمد تقی جعفری» روایت کرده است، می‌خوانیم.

به گزارش رمزگشانیوز؛  بعد از پایان کلاس شرح مثنوی معنوی مولانا جلال الدین، استاد علامه محمدتقی جعفری گفت: من خیلی فکر کردم و به این جمع‌بندی رسیده‌ام که رسالت همه پیغمبران در این عبارت خلاصه می‌شود، و آن «کوک چهارم» است. مریدان پرسیدند؟ «کوک چهارم» چیست؟

علامه با آن لهجه شیرین ٱذری در تمثیل چنین شرح می‌دهد: یک شخصی کفش‌هایش را برای تعمیر نزد کفاشی می‌برد، کفاش با نگاهی می‌گوید این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک مثلا ده تومان می‌شود و خرج تعمیر کفش کلا می‌شود سی تومان. مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود.

تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیر شده بشود. کفاش دست به کار می‌شود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام...! اما با یک نگاه عمیق در می‌یابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر می‌شود و کفش، کفش‌تر خواهد شد.

از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند. او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده‌ی توافق، مانده است. یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست.

اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده. اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد. دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاش‌های دو دل...!

برایتان دعا می‌کنم که در این دنیای فانی همیشه و هر لحظه با نگاهتان، با کلامتان، و با قدم‌هایتان با مهرورزی و از سر وجدان کوک چهارم را برای دیگران بزنید، شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم ... دنیایی سراسر خیر و نیکی خواهیم داشت اگر با هم مهربان باشیم.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات