چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشدارهای بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به «تب کریمه کنگو»

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز گفت: از آنجایی که تنها نشانه این بیماری در حیوانات تب است، شناسایی حیوان مبتلا به سادگی امکان‌پذیر نیست و امکان انتقال به انسان را افزایش می‌دهد.

به گزارش رمزگشانیوز «دکتر مهرداد صنعتی» با بیان اینکه تمامی گوشت‌هایی که از مراکز مجازِ عرضه دام تهیه می‌شود سالم است و مردم با خیال راحت می‌توانند نسبت به خرید آنها اقدام کنند، گفت: مسئولین بهداشتی دامپزشکی به صورت مدام کشتارگاه‌ها را بازرسی کرده و موارد مشکوک قبل از کشتار از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

دکتر صنعتی با بیان اینکه در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام طبق دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت دام اقدام می‌شود، افزود: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان تب کریمه کنگو است که برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ در شبه جزیره کنگو مشاهده شد و تلفات انسانی به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه در میان پرندگان شتر مرغ می‌تواند این ویروس را در بدن خود حفظ کند، اضافه کرد: نشانه بیماری در حیوانات تنها تب است و علائم دیگری ندارد از این رو امکان انتقال به انسان را افزایش می‌دهد.

معاون اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان البرز یادآور شد: برای کنترل این بیماری شهروندان باید به شدت از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و حتی المقدور از انجام ذبح دام خارج از کشتارگاه و قربانی کردن دام خارج از مراکز کشتارگاهی تحت نظارت دامپزشکی خودداری نمایند و در صورت انجام ذبح بر حسب ضرورت حتما گوشت و آلایش آن از قبیل دل و جگر را حداقل به مدت 24 ساعت در دمای یخچال بین 0 تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری و سپس مورد مصرف قرار دهند.

وی توضیح داد: از آنجایی که ناقل و مخزن بیماری تب کریمه کنگو کنه‌ها هستند، دامداران هم اگر کنه‌ای در حیوان خود مشاهده کردند به هیچ وجه نباید بدون وسایل حفاظتی و دستکش به کنه دست بزنند.

انتهای پیام/
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات