پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

فعالیت کتابخانه‌های عمومی از ابتدای تیر

در سومین مرحله بازگشایی کتابخانه‌های عمومی، با رعایت دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا و همچنین شرایط جدید حضور و استفاده مراجعان، کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور از ابتدای تیرماه بازگشایی خواهد شد.

به گزارش رمزگشا  بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با توجه به دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هماهنگی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، در سومین مرحله از بازگشایی کتابخانه‌ها، اعضا و مراجعان می‌توانند از روز یکشنبه (یکم تیرماه سال جاری) به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور مراجعه کنند.

بر این اساس و با تأکید بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا، فضاها و بخش‌های مختلف کتابخانه تغییر خواهد یافت؛ بخش مخزن کتابخانه به صورت بسته اداره خواهد شد و سالن‌های مطالعه در کتابخانه‌های عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تغییر در چیدمان میز و صندلی‌های مطالعه فعال خواهند بود.

همچنین استفاده اعضا از سالن‌های مطالعه با رعایت نوبت امکان‌پذیر است و اجرای برنامه‌های فرهنگی به شکل حضوری (جمع‌خوانی، نقد کتاب، کتاب‌خوان و ...) تا اطلاع ثانوی ممنوع خواهد بود. بر این اساس، کتابخانه‌های عمومی این نوع برنامه‌های ترویجی و فرهنگی را در فضای مجازی اجرا خواهند کرد.

البته در این مدت افزایش خودکار زمان عضویت اعضا به مدت چهار ماه انجام شده و بازه زمانی امانت منابع به یک ماه افزایش  یافته است. همچنین  بابت دیرکرد منابع امانت‌ داده‌شده جریمه‌ای دریافت نخواهد شد.

حضور اعضای کودک نیز در این مرحله امکان‌پذیر نیست، ولی والدین می‌توانند کتاب‌های مورد نیاز فرزندان خود را امانت بگیرند و بخش نابینایان و ناشنوایان نیز کماکان تعطیل خواهد بود.

پیش‌تر کتابخانه‌های عمومی کشور طی دو مرحله بدون حضور اعضا بازگشایی شده بود.

در مرحله اول بازگشایی و بر اساس بخشنامه‌ای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور بعد از حدود سه ماه تعطیلی اضطراری با رعایت ضوابط و دستورالعمل های بهداشتی، از ۲۹ اردیبهشت‌ماه آغاز به کار کردند.

در مرحله دوم نیز کتابداران طی بخشنامه دیگری به آماده‌سازی بخش‌های مختلف و ایجاد تغییرات مورد نظر برای بازگشایی جهت حضور اعضا پرداختند.

انتهای پیام/




















 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات