چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

امپراطوری یک صدا؛

روایتِ زندگی نصرالله مدقالچی در قابِ مستندِ پرتره

مستند امپراطوری یک صدا؛ کاری از کانون پرواز نقش و به تهیه‌کنندگی مهدی روحانی و کارگردانی حسین رحمتی تهیه شده است.

فرزانه یوسفیان

دنیای کودکانه‌ی ما به تماشای کارتون و بازی‌های آن زمان خلاصه می شود. کارتون‌هایی با شخصیت‌ها و صداهایی که تمامِ دنیای ما بود. هر شخصیت کارتونی را با نشانه‌ای در ذهنمان داریم و آن‌شرلی را با صدای دکلمه‌ی آغازش. دکلمه‌ای محصورکننده که هر کدام از کودکان در کنارِ شوقِ شروع کارتون مورد علاقه‌شان، صدا را در ذهن به خاطر سپردند. صدا نویدِ مهربانی و مِهر می‌داد. ماندگار شد آن چه از دل برخاست و بر دل ما نشست. صدای او روی بازی مایکل آنسارا بازیگر نقش ابوسفیان در فیلم محمد رسول‌الله یکی دیگر از  آثار اوست. نصرالله مدقالچی متولد هفتم مهرماه سال 1323، دوبلور سرشناس و نام‌‌آشنای ایران، برای یکایک ما خاطره‌هایی ماندگار با صدایش ساخته است. مانده در ذهن آنچه می‌شنیدیم و چه خوب که نام استاد مدقالچی برایمان سرشار از خاطره است.
نامش را این بار در نشست خبری می‌شنوم. نشستی درباره اکران فیلم مستند زندگی هنری استاد مدقالچی با نام امپراطوری یک صدا که به همت هنرمندان و هنردوستان البرزی تهیه و در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.


تهیه‌کننده مستند امپراطوری یک صدا درباره مستند  امپراطوری یک صدا می‌گوید: در ساخت این مستند، اتفاق منحصربفردی در قالب تولیدات تصویری به ویژه مستند پرتره به شمار می‌آید. مستند امپراطوری یک صدا عنوان مستند بلندی است که به طور کامل و مفصل به دوران زندگی استاد مدقالچی می‌پردازد.

مهدی روحانی ادامه می‌دهد: سال‌هاست شاهد تلاش افراد بزرگی در عرصه هنر بودیم که متاسفانه کم لطفی‌های بسیاری از سوی مسئولان به این جامعه شده است. همین دلیل انگیزه‌ای برای تولید این مستند شد و به واسطه همکاری‌های زیادی که برای ساخت مستند با استاد مدقالچی افتخار روایت مستندها را داشتیم، ساخت مستند زندگی ایشان را کلید زدیم.

این تهیه‌کننده البرزی درباره مراحل ساخت مستند امپراطوری یک صدا می‌گوید: پیش تولید این اثر در زمستان سال گذشته آغاز شد اما در روزهای ابتدایی ضبط، بیماری همه‌گیر کرونا باعث به تعویق افتادن کار شد. با آغاز سال 99 و با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ضبط این مستند ادامه پیدا کرد و به پایان رسید.

برخی مسئولان فرهنگی البرز بزرگانِ هنرِ استان را نمی‌شناسند
روحانی در پایان سخنانش می‌گوید: مراحل پایانی تدوین فنی کار به اتمام رسیده است و در آینده‌ای نزدیک با حضور مسئولان کشوری، هنرمندان و دست‌اندرکاران تولید کار، شاهد رونمایی این مستند خواهیم بود. مستند امپراطوری یک صدا در نود دقیقه تولید شده است و در جشنواره‌های داخلی حضور خواهد یافت. تلاش تیم سازنده بر این است که بتواند اکران امپراطوری یک صدا را در سینمای هنر و تجربه هم داشته باشد.


کارگردان مستند امپراطوری یک صدا درباره انتخاب استاد مدقالچی می‎گوید: دوبله بزرگان زیادی دارد و همه مستندسازان علاقمند هستند در کارنامه خود پرتره‌ای از این اساتید داشته باشند. من این افتخار را داشتم که از نخستین آثاری که در عرصه مستند ساخته‌ام، بزرگانی مانند آقایان بهروز رضوی، نصرالله مدقالچی، داود نماینده و برخی دیگر بر من منت گذاشته‌اند و متن را در مستندها روایت کردند.

حسین رحمتی دلیل دیگر انتخاب استاد مدقالچی را این‌گونه بازگو می‌کند: متاسفانه بی‌مهری‌های بسیاری به اساتید این عرصه به خصوص استاد مدقالچی شده است. ایشان جزء مفاخری است که در سریال‌های بسیاری مخاطب را پای تلویزیون میخکوب می‌کرد.

او می‌گوید: خوشبختانه با حضور و همکاری دوستان و علاقمندان استاد مدقالچی، بستری فراهم شد تا بتوانیم مستند امپراطوری یک صدا را برای قدردانی از زحماتِ ایشان تهیه کنیم.

جای بسی ناراحتی است که بزرگان و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف هنری برای برخی از مسئولانِ فرهنگی استان ناشناخته هستند و معرفی، تجلیل و حتی ساختِ مستندِ از این بزرگواران از سوی نهادها و ادارات دولتی و فرهنگی صورت نمی‌پذیرد. اینجاست که باید علاقمندان و دوستدارانِ این اساتید آستین بالا بزنند و برای قدردانی و به پاسِ سال‌ها تلاش و آموزش به نسل دیگر، اثری خلق و تولید کنند. چه هنرمندان و بزرگانی که در زمانِ حیات‌شان بی مهری دیدند و پس از آن گرامیداشتی برای سال‌هایی که بودند و دیده نشدند، برگزار کردند.

افرادی مانند استاد نصرالله مدقالچی که سال‌ها، زمان، انرژی و آموخته‌های خود را در اختیار هنرِ دوبله قرار داده اند و در رشته‌های مختلف هنری، جزء بزرگان و پیشکسوتان هستند، کم نیست. قدردانِ یکایکِ آن‌ها باشیم که امروز هم دیر است.

 شایان ذکر است در روایتِ زندگیِ استاد مدقالچی، اساتیدی مانند محمود قنبری، ناهید امیریان، مسعود اسکویی، اعظم حبیبی، سبحان اکرامی، علیرضا علیشاهی، پریا شفیعیان و مانی هاشمیان، و هم‌چنین چند استودیوی نام‌آشنا در عرصه‌ی هنر، تیم تهیه‌کنندگی را یاری کرده‌اند.

مستند امپراطوری یک صدا؛ کاری از کانون پرواز نقش و به تهیه‌کنندگی مهدی روحانی، کارگردانی حسین رحمتی است. ملیحه امیری شامیرانی مدیر تولید، محمد دانایی و مهدی برادران تصویربرداران، محمدجواد هنرمند نورپرداز، رضا رسولی صدابردار و مهدی رحیم تنظیم آهنگ، این مستند را برعهده دارند.
F.Yousefianpour@Gmail.com
انتهای پیام/
گالری عکس
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات