جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یادداشت؛

اُتانازی، کنتراتِ اهالی سفر در ایام کرونا!

بعد از 66روز رکورد کرونا شکسته شد"؛ خبری با درون‌مایه تأسف که در روزهای اخیر در قریب به اکثریت خبرگزاری‌های کشور بارگذاری شد و از روندِ صعودی اعداد و ارقام مبتلایان کرونا و کشته‌شدگان در این بیماری خبرداد.

به گزارش رمزگشا نیوز، الهام آمرکاشی - یکی از دلایل بارز دراین رکوردزنی، با توجه به حواشی و گمانه‌های مطرح، افزایش سیر سفر در ایام تعطیلات در دوهفته گذشته عنوان شد و با ملاحظه براین موضوع که باتوجه به گزارش‌های موجود و بررسی‌های مطرح، افراد سفرکرده تا 14روز باید در قرنطینه باشند و از تماس با سایر افراد اجتناب نمایند و همچنین درنظرگرفتنِ این نکته که اهالیِ سفر حتی یک‌روز بعد از سفرهم به قرنطینه اکتفا نکرده و نمی‌کنند؛ شواهد و آمار و ارقام، دال براین امر است که روندافزایشیِ این بیماری به نقطۀ اولیه پرشتاب در11فروردین‌ماه جاری رسیده و بعد از گذشتِ دوماه از کنترل در تثبیتِ بیماری به مرکزیت ابتدایی رسیده‌ایم؛ به گونه‌ای که براساس آمار: در روز 11فرودین‌ماه جاری افراد مبتلا به کرونا طی یک‌روز 3200نفر اعلام شد که بعد از 66روز با ابتلای ۳۵۷۴مورد جدید، بالاترین آمار ابتلای روزانه کرونا در ایران ثبت شد.

 کیانوش جهانپور- سخنگوی وزارت بهداشت درحالی 16خردادماه جاری از شناسایی ۳۵۷۴بیمار جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ساعت گذشته خبر داد که با توجه به گفتۀ وی، از بین مبتلایان جدید، ۴۹۴مورد بستری و ۱۰۸۰مورد از افراد معادل ۸۶درصد از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند.

بیان این مهم تأمل‌برانگیز است: مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۰۷۱نفر رسیده و ۲۵۶۹نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و وضعیت استان‌های خوزستان، هرمزگان، کردستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار جدی قرار دارد. این آمار درحالی مطرح می‌شود که با توجه به آمار مندرج، "مقایسه روند اپیدمی کرونا در کشورهای مختلف نشان می‌دهد ایران با موج‌ دوم شیوع مواجه شده و سایر کشورها روند نزولی و مهاری را در پیش گرفته‌اند".
وضعیت کنونی بعد از گذشتِ دوماه حفاظت و کنترل و تثبیت، به حدی بغرنج خودنمایی می‌کند که می‌توان به تعبیرِ اتانازی در چرخۀ پزشکی اشاره کرد که اهالی سفر بی‌توجه به شرایط موجود و با دلیل‌تراشیِ هریک از افراد در چراییِ سفر و چرخۀ 14روزۀ بعد از سفر، عزم‌جزم و قراردادی برای بِه‌مرگی در انتقال این بیماری به سایر افراد سلامت را انتخاب کرده‌اند.

در این میان یکی از موارد قابل بیان، تمرکز براین مهم است که: ناقلین خاموش ویروس کرونا ممکن است دیگران را مبتلا کنند!

یعنی بدون درنظرگرفتنِ پیش‌درآمد و علائم کرونا که شامل تب، سرفه و عطسه است، طبق شواهد: حدود 25درصد از افراد مبتلا، هرگز علامت‌دار نمی‌شوند و در بقیۀ افراد نیز ممکن است علائم تا 48ساعت پس از عفونت ظاهر نشود.

تیموتی اسکاچر- پزشک عمومی و محقق پیشکسوت و استاد تمام پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی مینوسوتا عنوان می‌کند: مطالعات اپیدمیولوژیک اولیه حاکی از آن هستند که انتقال بدون علامت در حال وقوع است.

با توجه براین امر و آمار هشداردهندۀ جدید، اگرچه ذکر این موضوع در دستۀ مستنداتِ محتمل یا محتوم قرار بگیرد اما توجه براین نکته که فردِ ناقل احتمال دارد به طور مستمر با وجود ناقل‌بودن بدون هیچ دشواری به زندگی ادامه دهد و بدن فرد، پذیرش این بیماری را داشته باشد اما با انتقال آن به فردی دیگر، افزایشِ درخطر قرارگرفتنِ سلامتِ شخص مقابل در چرخۀ صعودی قرار بگیرد، از جمله مسائلی است که نیاز به مراقبت‌های بیشتر و جلوگیری از سفرهای غیرضرور در ایام تعطیلات را می‌طلبد.

در این راستا، مینو محرز- عضو کمیته کشوری ستاد مبارزه با کرونا نیز درخصوص موج دوم ویروس کرونا در تهران اعلام کرد: آمار مراجعان نسبت به گذشته به خصوص در بیمارستان امام(ره) که معیار ما بوده، بیشتر شده و با بازشدن اماکن عمومی، رستوران‌ها و... انتظار افزایش تعداد مبتلایان را داریم.
با توجه به شواهد موجود و مستندات مطرح، آنچه می‌تواند در بروز و ظهور این بیماری، نقش کمرنگ‌کننده را ایفاء کند؛ مجرای فرهنگیِ عموم افراد جامعه است تا با پیش‌فرض‌های احتمالی و تمرکز بر بیماری‌زدایی در اجتماع، از هرآنچه به بولدشدنِ این بیماری کمک می‌کند، اهتمام ورزیده و تا حد امکان، به عدم گسترش این ویروس همت گمارند که آنچه بیش‌ازپیش، عیان و مشهود است؛ واقعیت مستتری است که در این هجمه سفرهای طولانی‌مدت در اوضاع حادِ فعلی نمایان است که نشانِ پررنگ از عدم فرهنگی است که با توجه به سردمداریِ جامعۀ حاضر در مدار فرهنگ مدنی، بالعکسِ این فعل، در حال تشکل است و آنچه به شکل حقیقی به نمایش گذاشته می‌شود، برخلافِ باور اکثریتِ جامعۀ فعلی و شعارِ "درخانه بمانیم"؛ غفلتِ شماری از افراد با ترددهای غیرضرور است که به آمار کرونایی اضافه می‌کند!

هشدار مسئولان و زنگ خطرهای بحران و پیگیری‌های ممتد دراین ماجرا، یک سوی قضیه و غفلت و اهمال‌کاری مردم و عدم توجه به آنچه در شرایط آشفتگی، احتیاج به رسیدگی بیشتر دارد؛ سوی دیگرِ قضیه است که تنها می‌توان امیدوار بود پروسه سفرهای غیرضرور به طور معجزه‌آسا کاهش پیدا کند تا بتوان شاهد روندِ نزولی در این مسیر بود که با توجه به مستندات موجود، با جریانِ عادی‌سازی و آغاز به کارِ بسیاری از ارگان‌ها و مشاغل پُرخطر در این حوزه، آمار افزایشی در این بیماری در مسیر هرروزۀ صعودی قرار دارد و اتوبان‌ها و جاده‌های کم‌تردد کشور، می‌تواند سهم بسزایی در عدم تکثیر و پاندمی کرونا داشته باشد!

باید منتظر بود و دید، فرهنگِ موجود جامعه تا چه حد می‌تواند از منفعل‌بودن، خارج شده و در تحکیم و تثبیتِ ایستایی این بیماری کمک کند تا اجتماعِ حاضر، شاهد بِه‌مرگی به وسیلۀ اهالیِ سفر به عنوان ناقلین و یکی از راه‌های تکثیر در این بیماری نباشد.



 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات