جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

به‌منظور نجات چشمه‌ها انجام شد؛

تغییر مسیر تونل انتقال آب سد طالقان به پایتخت

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به تغییر در قطعه دوم تونل انتقال آب از سد طالقان به پایتخت، گفت: در این صورت چشمه‌های کمتری آسیب می‌بینند.

به گزارش رمزگشا، به نقل از ایسنا، حمیدرضا لشگری در خصوص اما و اگرهای اجرای طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به پایتخت، اظهار کرد: این طرح یک پروژه جایگزین است زیرا در حال حاضر نیز حق آبه ای برای مصرف آب شرب مردم تهران و کرج از طریق خطوط لوله از سمت سد طالقان به سوی این دو شهر هدایت می‌شود.
وی با بیان اینکه وزارت نیرو اعلام کرد خط لوله موجود فرسوده بوده و جایگزینی نیز برای آن تعریف نشده است، گفت: اگر خط لوله انتقال آب با مشکلی مواجه شود آب شرب میلیون‌ها نفر در پایتخت و کرج قطع خواهد شد.
موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان
معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه دستگاه‌ها باید از نظر تخصصی وزارت نیرو تبعیت کنند، گفت: محیط زیست با اصل این موضوع یعنی وجود پروژه‌ای جایگزین برای انتقال آب از سد طالقان به پایتخت مشکلی ندارد، بحث بر سر این است که وزارت نیرو حفر تونل انتقال آب را مدنظر قرار داده اما محیط زیست معتقد است که طرح‌های دیگری از جمله ایجاد یک خط لوله جدید می‌توانست گزینه بهتری باشد.

لشگری با بیان اینکه بیش از سه سال و نیم از بحث و گفتگو در خصوص بررسی این طرح انتقال تونلی آب می‌گذرد، افزود: طی این مدت محیط زیست بر روی اتخاذ تصمیم کارشناسانه و بر اساس مطالعات بیشتر پافشاری داشته تا گزینه نهایی برای جایگزین طرح انتقال لوله آب از سد طالقان به تهران تعیین شود.

به گفته وی سال گذشته کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست با بررسی‌های مختلف با طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به پایتخت موافقت کرد.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر مجوز انجام طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به پایتخت توسط سازمان محیط زیست تأیید شده و اکنون باید آن را به کارفرما اعلام کنیم، عنوان کرد: در مجوز صادرشده از سوی محیط زیست برخی تعهدات از جمله بروز کمترین خسارات در این طرح لحاظ شده است، در حین کار نیز نظارت‌های لازم را بر این پروژه اعمال خواهیم کرد.
تخلیه باطله‌های آزادراه تهران - شمال در دره‌ها و تغییر توپوگرافی منطقه!
لشگری عنوان کرد: همچنین مقرر شد در این طرح انتقال تونلی، دبی آب به همان‌میزانی باشد که در گذشته از طریق خط لوله انتقال آن به پایتخت عبور داده شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر پروژه عمرانی به تبع تأثیراتی بر محیط زیست پیرامونی خود دارد، افزود: طرح انتقال تونلی آب از سد طالقان به پایتخت نیز از این قاعده جدا نیست، محیط زیست همیشه بررسی می‌کند که اثرات مثبت و منفی یک پروژه بر محیط پیرامونی آن چقدر است و در نهایت بر اساس آن برای اجرایی شدن یا لغو یک کار عمرانی اخذ تصمیم خواهد کرد که برای این طرح انتقال تونلی آب نیز بررسی‌ها صورت گرفت و در نهایت منجر به صدور مجوز شد.
معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز گفت: یکی از مسائل مهم در بررسی چنین پروژه‌هایی، تصمیم گیری در خصوص باطله‌های ناشی از اجرای آنها است؛ زیرا در صورت عدم مدیریت اصولی و تخلیه این باطله‌ها در دره‌ها و مسیل های اطراف پروژه، خطرات به وجود آمدن سیلاب را به همراه دارد، نمونه این موارد در پروژه آزادراه تهران - شمال حادث شد و متأسفانه شاهد تخلیه باطله‌های این پروژه در دره‌ها و تغییر توپوگرافی منطقه بودیم.



نظارت محیط زیست بر پروژه انتقال تونلی آب سد طالقان

لشگری توضیح داد: توجه به بافت گونه‌های گیاهی و جانوری در نقاط پیرامونی محل عبور طرح تونلی انتقال آب از سد طالقان به پایتخت ضروری است و از طرفی کارفرمای این پروژه در صورت بروز خسارت برای جوامع محلی باید این زیان‌ها را جبران کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مسیر طرح انتقال تونلی آب توسط مسئولان این پروژه تغییر داده شده است، تاکید کرد: دلیلش این است که در مسیر اولیه تعیین شده برای عبور تونل، چشمه‌های زیادی تحت تأثیر قرار می‌گرفت؛ در نتیجه قطعه دوم این تونل را تغییر دادند تا چشمه‌های کمتری آسیب بینند.

معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز اظهار امیدواری کرد که با اعمال نظارت‌های محیط زیست بر اجرای این پروژه، کنترل‌های لازم صورت گیرد تا تمامی تعهدات ذکر شده به هنگام صدور جواز این طرح انتقال تونلی آب در هنگام اجرا نیز به خوبی رعایت شود و تبعات و اثرات آن بر محیط زیست کاهش یابد.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات