جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

یارانه سال آینده؛ ۷۲ هزار تومان برای هر نفر

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: مبلغ یارانه در سال آینده به ۷۲ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش رمزگشا ، هادی قوامی در نشست خبری امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹، افزود: با توجه به اینکه مردم از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه پرداخت یارانه معیشتی گلایه‌هایی داشتند در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده مقرر شد ۲۰ درصد از ۳۱ هزار میلیارد تومان حاصل از افزایش قیمت بنزین به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی پرداخت شود و باقیمانده منابع به دست آمده از اصلاح قیمت بنزین میان ۷۸ میلیون یارانه بگیر توزیع شود.
نماینده مردم اسفراین در مجلس اضافه کرد: از آنجا که تعداد مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی حدود ۷ میلیون نفر است در مرحله نخست به هر فرد حدود ۵۰ هزار تومان بابت یارانه معیشت پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: از فروردین سال ۹۹ رقم یارانه نقدی از ۴۵ هزار تومان به ۷۲ هزار تومان افزایش می‌یابد به این معنا که ۴۵ هزار تومان بابت یارانه نقدی و حدود ۲۷ هزار تومان به ازای کمک معیشتی به همه یارانه بگیران پرداخت خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه کمیسیون متبوعش تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۹ را بررسی و تصویب کرد، ادامه داد: دریافتی حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ۷۷ هزار میلیارد تومان و دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی پس از کسر مابه التفاوت خوراک تحلیلی و فرآورد‌های نفتی دریافتی از پالایشگاه‌ها ۸۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض گاز رسانی و عوارض و مالیات ارزش افزوده حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: همچنین دریافتی حاصل از فروش برق به مشترکان با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پس از کسر عوارض موضوع ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق ۲۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: منابع حاصل از سوخت نیروگاه‌ها ۴۲۰ میلیارد تومان، خوراک میعانات گازی پتروشیمی‌ها حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان، فروش آب ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از دریافتی قانون هدفمندی یارانه‌ها را تشکیل می‌دهد.
وی همچنین در تشریح پرداختی‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآورد‌های نفتی فروش داخلی ۱۰هزار میلیارد تومان، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده گاز طبیعی ۲۳۶۰ میلیارد تومان، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برق هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده سوخت نیروگاه‌ها ۳۵ میلیارد تومان بخشی از پرداخت‌های قانون هدفمندی یارانه هار ا تشکیل می‌دهد.
نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ۸ هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت تعهدات طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی، حمایت از حمل و نقل عمومی، گازرسانی و جمع آوری گاز‌های همراه و مشعل در نظر گرفته شد تا اعتبارات موردنیاز برای تعویض ناوگان حمل و نقل عمومی، تاکسی‌ها و... تامین و در قالب تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شود.
وی یادآور شد: عوارض گازرسانی موضوع ماده ۶۵ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ از گاز – سهم ۵۰ درصدی (۳۰ درصد بابت گرمایش مدارس به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و ۲۰ درصد به سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور) هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و عوارض گازرسانی موضوع ماده ۶۵ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت – سوخت نیروگاه‌ها سهم ۵۰ درصدی (۳۰ درصد بابت گرمایش مدارس به سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و ۲۰ درصد به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور حدود ۱۸ میلیارد تومان نیز بخش دیگری از پرداخت‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها را تشکیل می‌دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار داشت: اجرای طرح ایمن سازی و هوشمندسازی جایگاه‌های سی‌ان جی ۳۵۰ میلیارد تومان، اجرای معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های گاز مصرفی ۶۰ میلیارد تومان، اجرای معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های برق مصرفی ۳۰ میلیارد تومان، اجرای معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های آب مصرفی ۱۰ میلیارد تومان، بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از محل سوخت نیروگاه‌ها ۳۶۲ میلیارد تومان، هزینه حمل و نقل و توزیع فرآورد‌های نفتی ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز جزو مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند.
اقای قوامی با بیان اینکه ۲۰۰۰میلیارد تومان برای عوارض توسعه، نگهداشت و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورد‌های نفتی، تاسیسات و انبار‌های فرآورد‌های نفتی و پالایشگاه‌های دولتی (با نرخ محاسباتی مالیات صفر) تخصیص یافت، ادامه داد:براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ سهم ۱۴ و نیم درصد شرکت ملی نفت ایران از خوراک میعانات گازی پتروشیمی‌ها ۳۷۰۰ میلیارد تومان است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ یادآور شد: سهم ۱۴ و نیم درصد شرکت ملی نفت ایران از محل فروش داخلی فرآورد‌های نفتی ۵۳۸۰ میلیارد تومان، سهم ۱۴ و نیم درصد شرکت ملی نفت ایران از محل صادرات فرآورد‌های نفتی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع و فروش گاز طبیعی ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز جزو مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده خواهد بود.
وی با بیان اینکه ۲۲ هزار میلیارد تومان برای تولید، انتقال و توزیع فروش و خرید برق از نیروگاه‌های بخش خصوصی در سال آینده اختصاص یافت، ادامه داد: برای هزینه تولید و انتقال و توزیع و فروش آب ۳۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شد.
اقای قوامی ادامه داد: برای کاهش فقر مطلق خانوار‌های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی، اجرای قانون حمایت از معلولین، اجرای ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، اجرای تبصره ذیل ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی ایثارگران ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین یادآور شد: ماده ۴۶ قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تامل ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج که از طریق بند د ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ اعمال می‌شود ۵۲۰۰ میلیارد تومان و اجرای سایر اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه، اجرای مواد ۸ تا ۱۱ قانون هدفمند کردن یارانه ها، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص (از جمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری، قالیبافان)، کمک به رزمندگان معسر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز جزو مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها است.
وی ادامه داد: برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۱۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، تغذیه و امور رفاهی دانشجویان ۴۰۰ میلیارد تومان و تولید واشتغال، حمل و نقل ریلی و مسکن و نهاد‌های کشاورزی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستایی ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه منابع هدفمندی یارانه‌ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این منابع در سرجمع بودجه عمومی کشور که ۴۸۴ هزار میلیارد تومان است نیامده است اگرچه پیشنهادی در کمیسیون تلفیق به منظور شفافیت بیشتر بودجه مطرح شد مبنی بر اینکه این رقم به سرجمع بودجه عمومی اضافه شود، اما بنا به مصالحی از جمله این که بخشی از آن بودجه شرکت‌های دولتی است، این پیشنهاد رای نیاورد.
این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین یادآور شد: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق در صورت افزایش دریافتی ناشی از صادرات و فرآورد‌های نفتی و یا ناشی از تفاوت دریافتی نرخ ارز یا کاهش مصرف داخلی اتفاق بیفتد این رقم به یارانه نان و خرید تضمینی گندم اضافه می‌شود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز به بیمه زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست اختصاص می‌یابد، ادامه داد: همچنین وزارت تعاون موظف است با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد و بر اساس معیار‌ها و ضوابط نسبت به شناسایی و حذف سه دهک از یارانه بگیران اقدام کند. همچنین سازمان هدفمندی مکلف است امکان ثبت نام برای کسانی که موفق به ثبت نام یارانه نشدند را فراهم کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تمام وجوه دریافتی از آب و برق حداکثر دو هفته از زمان واریز شرکت‌ها به شرکت‌ها برگشت داده می‌شود تا کار شرکت‌ها با اخلال مواجه نشود.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون متبوعش گفت: دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری در سال ۹۹ بیمه می‌شوند همچنین خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام شده حسابرسی شده این نیروگاه صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه برای تامین کمبود نیروی انسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی مقرر شد شاغلان آبفای شهری با موافقت آب و فاضلاب کل کشور بتوانند در آبفای روستایی به عنوان مامور خدمت کنند، ادامه داد: همچنین براساس پیشنهاد نمایندگان وزارت نیرو در سال آینده مکلف شد حقوق و مزایای تمامی شاغلان پست‌های فشار قوی برق کشور را با اولویت اپراتور‌های پست‌های فوق توزیع و انتقال برق در چارچوب طرح‌های طبقه بندی مشاغل کارگری این وزارتخانه قرار دهد.
این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به الحاق بندی به تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال ۹۹، ادامه داد: براساس تصمیم کمیسیون بانک مرکزی مکلف است ۴ هزار میلیارد ریال از محل سپرده‌های قرض الحسنه و جاری برای پرداخت به ۱۰ هزار نفر به منظور ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص دهد که این اعتبار برای تامین تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۶۰ ماهه و نرخ سود ۸ درصد در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹ بانک مرکزی به منظور ارتقاء سطح معیشت پرسنل نیروی انتظامی موظف است ۲۰ هزار میلیارد ریال از محل سپرده جاری و قرض الحسنه تخصیص دهد که از این اعتبار تسهیلات ۷۰۰ میلیون ریالی بابت ودیعه مسکن، ۲۰۰ میلیون ریال وام ازدواج و ۲۰۰ میلیون ریال وام ضروری پرداخت می‌شود.
اقای قوامی با بیان اینکه براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد ۵ هزار میلیارد ریال از محل سپرده‌های جاری و قرض الحسنه برای درمان بیماری‌های خاص و صعب العلاج و زوجین نابارور تخصیص داده شود، اظهار کرد: همچنین ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل دو درصد سود شرکت‌های دولتی برای محرومیت زدایی شهر و روستا در اختیار بسیج سازندگی قرار می‌گیرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ ادامه داد: بانک مرکزی موظف شد جهت بهبود معیشت کارکنان و بازنشستگان نیرو‌های مسلح ۴۰ هزار میلیارد ریال اختصاص دهد و این اعتبار برای خرید جهیزیه ۲۰۰ میلیون ریال، ازدواج ۵۰ میلیون ریال و ودیعه مسکن ۳۰۰ میلیون ریال پرداخت شود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات