جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خطای انسانی؛ عامل سقوط هواپیمای اوکراین

رئیس جمهور اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا، خطای انسانی و شلیک اشتباه به این فاجعه بزرگ منجر شد.

به گزارش رمزگشا ، در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده‌های داغدار، ستاد کل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای کردند.

دستور رهبری برای پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در پی سقوط هواپیمای اوکراینی

 متن پیام حضرت آیت الله خامنه‌ای به این شرح است: با اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد کل درباره‌ی حادثه‌ی هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن، مصیبت درگذشت جان‌باختگان این حادثه‌ی اندوهبار برای اینجانب بسیار سنگین‌تر شد. لازم میدانم اولاً به خانواده‌های معظم این عزیزان بار دیگر همدردی عمیق و تسلیت صمیمانه‌ی خود را ابراز کنم و از خداوند متعال برای آنان بردباری و آرامش روحی و قلبی تمنا نمایم. ثانیاً به ستاد کل نیروهای مسلح مؤکداً درباره‌ی پیگیری کوتاهی‌ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه‌ی دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری‌های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه‌ای را از مدیران و مقامات ذی‌ربط مطالبه نمایم. پروردگار عزیز و کریم به درگذشتگان لطف و رحمت و به داغداران صبر و اجر عنایت فرماید.

 

بیانیه رئیس‌جمهور درباره سقوط هواپیمای اوکراینی؛

خطای انسانی و شلیک اشتباه به فاجعه بزرگ منجر شد

 رئیس جمهور اعلام کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا، خطای انسانی و شلیک اشتباه به این فاجعه بزرگ منجر شد.

به گزارش زمان به نقل ازصداوسیما؛  روحانی در پی گزارش تیم تحقیقاتی ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می‌کنم. روحانی با بیان اینکه مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی می‌گیرند، تاکید کرد: در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند. متن بیانیه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است: با نهایت تأسف و تأثر، ساعاتی قبل از نتیجه تیم تحقیقاتی ستاد کل نیرو‌های مسلح مربوط به سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی مطلع شدم. در فضای تهدید و ارعاب رژیم متجاوز آمریکا علیه ملت ایران پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی و به منظور دفاع در برابر حملات احتمالی ارتش آمریکا، نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در آماده باش صددرصد قرار داشتند که متأسفانه خطای انسانی و شلیک اشتباه، به یک فاجعه بزرگ منجر شد و ده‌ها انسان بی‌گناه قربانی شدند.جمهوری اسلامی ایران از این اشتباه فاجعه بار بسیار متأسف است و اینجانب از سوی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک، عمیقا تسلیت عرض می‌کنم و به کلیه دستگاه‌های ذیربط دستور می‌دهم که تمامی اقدامات لازم برای جبران، همدردی و دلجویی از ایشان به عمل آورند. همچنین ضمن ابراز تأسف شدید، همدردی دولت ایران را به ملت‌ها، دولت‌ها و خانواده‌های قربانیان غیرایرانی تقدیم می‌نمایم. وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکر‌های قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می‌آورد.این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد.همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.مجددا ضمن اظهار همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه دردناک، برای درگذشتگان از درگاه الهی، غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

 

نخست‌وزیر کانادا به بیانیه ایران واکنش نشان داد

نخست‌وزیر کانادا مدعی است اکنون که عامل سقوط هواپیمای اوکراینی مشخص شده؛ عمده تمرکز بر تکمیل روند تحقیق و مسئولیت‌پذیری است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به بیانیه ایران در اعلام خطای انسانی به عنوان عامل سقوط هواپیمای خطوط مسافربری اوکراین واکنش نشان داد.ترودو در این باره مدعی شد: ایران پذیرفت که سقوط هواپیمای پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین از جانب نیروهای مسلح این کشور انجام شده است. اکنون تمرکز ما بر مقولاتی چون بستن پرونده، مسئولیت‌پذیری، شفاف‌سازی و عدالت برای خانواده قربانیان است. این یک فاجعه ملی است و کانادایی‌ها با هم عزاداری می‌کنند.وی همچنین از همکاری با شرکای کانادا برای انجام تحقیقات دقیق و کامل خبر داد.

 

توافق اوکراین و فرانسه برای رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیما

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور با فرانسه توافق کرده است که متخصصان فرانسوی به رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی سرنگون شده در ایران کمک کنند.

دفتر ریاست جمهوری اوکراین دیروز اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی و امانوئل مکرون روسای جمهور اوکراین و فرانسه توافق کردند که متخصصان فرانسوی در روند رمزگشایی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی که بامداد چهارشنبه گذشته در نزدیکی تهران سرنگون شد، کمک کنند. بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری اوکراین، امانوئل مکرون در یک تماس تلفنی به زلنسکی گفته است که فرانسه هم اکنون یک رویه رسمی برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره این سانحه را آغاز کرده و پذیرفته است که به زودی به کی‌یف سفر کند.

 

مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا دهند و مجازات شوند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که استعفا کمترین کاری است که مقصران حادثه اصابت به هواپیمای اوکراینی باید انجام دهند.

علی نجفی خوشرودی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر اینکه هواپیمای اوکراینی به دلیل بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفته است، گفت: غم جان باختن سرنشینان هواپیمای اوکراینی با تاخیر توأم با پنهان کاری در اعلام دلایل سقوط مضاعف شده است.وی افزود: آقایان نقش تکنولوژی های مدرن و رسانه های آزاد در راستی آزمایی پیرامون چگونگی سقوط هواپیما را دست کم گرفته اند اما با توجه به جان باختن تعدادی از اتباع کشورهای دیگر، این مسأله بازتاب بین المللی گرفت.این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد: جوانمردی در پیشگامی برای همدردی با خانواده های قربانیان از طریق استعفا و مجازات افراد ذیربط، کمترین کاری است که باید انجام شود.

لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات