جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روز جهانی یوگا؛ روز صلح و هماهنگی برای جهان

یوگا از دو بُعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست.

به گزارش رمزگشا نیوز؛ بسیاری از گذشتگان بر این باورند که بیشتر مشکلات جسمی انسان ریشه در مشکلات روحی دارد و عقیده دارند جسم و روح در تقابل با یکدیگر می توانند تأثیرات شگرفی بر آدمی داشته باشند. هر چه جسم را پرورش دهیم می توانیم روح خود را جلا دهیم و در نتیجه بتوانیم راحت تر با مشکلات و دغدغه های روحی خود مقابله کنیم. در این میان ورزش هایی هستند که نه تنها جسم را پرورش می دهند بلکه باعث توجه فرد به درون و اقتدار شخصی و افزایش دقت و هوشیاری می شود. ورزش هایی که ذهن را تربیت می کند و احساسات و عواطف را پاکیزه و خالص می سازد. یوگا یکی از این نوع ورزش ها است که نه تنها می توان آن را ورزش نهاد بلکه با توجه به گفته ی حکیم پاتانجالی یک دانش است. «یوگا دانشی است که تن و جان را پالایش می کند تا با جهان بیکران هماهنگ شویم». برای هماهنگی با جهان و آشنایی با یوگا با ما همراه باشید.
با توجه به تعاریف آورده شده در کتاب های مختلف می توان یوگا را اینچنین معنا کرد: «یوگا از دو بعد جسمی و ذهنی تشکیل شده و هیچ وقت تمرین های بدنی از تمرین های ذهنی جدا نیست. برای انجام تمرین های بدنی (آسانا) از تمام کفایت های ذهنی مثل توجه، دقت و تمرکز استفاده می شود، همین طور برای انجام تمرین های ذهنی مثل مراقبه کردن، درست به همان اندازه که از ذهن استفاده می کنیم بدن را هم به کار می گیریم، چون وضعیت بدن و حالت نشستن در ایجاد تمرکز فکر و جایگاه "حضور" نقش مهمی دارد. در هر تمرین یوگا این تاکید به وصل کردن وجود دارد.»
یوگا تنش ها و فشارهای وارده به سیستم عصبی بدن را تخلیه می کند و موجب تنظیم کارکرد غدد بدن و احساس نشاط می شود. یوگا خستگی را رفع می کند و انرژی و بهره وری انسان را برای فعالیت های زندگی افزایش می دهد. یوگا می تواند برای افرادی که به طور مستمر به این ورزش می پردازند، تأثیراتی همچون: توجه به درون و افزایش اقتدار شخصی، بهبود روابط انسان با خود و دیگران، افزایش دقت و هوشیاری را به دنبال داشته باشد.
واژه سانسکریت برای حرکت های یوگا "آسانا" است. متخصصان زبان سانسکریت آن را "وضعیت راحت یا بدون تلاش"ترجمه کرده اند. حرکت های یوگا زمانی آسان می شوند که محور طولی استخوان ها را با جهت نیروی جاذبه هم سو کنیم. این عمل انرژی ماهیچه ای را که برای حفظ وضعیت ما لازم است کاهش می دهد.
هنگام انجام دادن تمرین های یوگا نه تنها جسم بلکه ذهن باید تمام و کمال در اختیار تمرینات باشد. این دو اصل جدانشدنی در بهره جستن صحیح از این ورزش است. در ابتدا و برای آشنایی بیشتر با این ورزش باید به دوره هایی که به نام آسانا معروف هستند بپردازیم. تمرین های بدنی یا همان آسانا باید همراه با توجه کامل ذهنی انجام شود که فرد بتواند در مدت زمان تمرین های بدنی، روح و روان خود را جلا دهد.

 آسانا ذهن را تربیت می کند تا در درون مستقر شود. آسانا موجب افزایش توان ماهیچه ها می شود و فرد را با بخش های ظریف تر بدن آشنا می کند. آسانا جریان انرژی را در بدن به حرکت در می آورد و به فرد احساس یکپارچگی می دهد.
ما در عصری زندگی می‌کنیم که عصر شتاب و پیشرفت جهان است، به ندرت زمانی را پیدا می‌کنیم که به درک وجود خودمان بپردازیم. در مواجهه با چنین فقدانی در بین نسل حاضر، یوگا می‌تواند بسیار مرتبط و مهم باشد. از سال 2014 میلادی و به پیشنهاد دولت هند و تایید سازمان ملل متحد، بیست و یکم ژوئن برابر با سی و یکم خرداد روز جهانی یوگا نامگذاری شده است.

انتهای پیام/

 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات