جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

 دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور:

نمایشگاه مسکو فرصتی برای معرفی دستاوردهای پوشاک ایران است

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل‌های نساجی و  پوشاک کشور گفت: نمایشگاه بین المللی پوشاک مسکو، فرصتی مناسب و ارزنده برای معرفی تولیدات و دستاوردهای صنعت پوشاک ایران است.

به گزارش رمزگشانیوز؛ یدالله مالمیر عصر سه‌شنبه در نوزدهمین نشست سراسری دبیرخانه مشترک تشکل‌های نساجی و پوشاک کشور در کرج با اشاره به حمایت دولت سیزدهم از فعالان این صنایع برای حضور در نمایشگاه‌ پوشاک مسکو افزود: دولت بخشی از هزینه اقامت شرکت کنندگان در این نمایشگاه را متقبل شده است.

وی به فعالان صنعت پوشاک کشور توصیه کرد که با حضور پررنگ خود در نمایشگاه پوشاک مسکو که در اسفند ماه سال جاری برپا می شود ضمن معرفی و عرضه انواع پوشاک مرغوب در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع بستر را برای توسعه صادرات فراهم کنند.

مالمیر در بخش دیگر از اظهارتش با اشاره به نشست مشترک فعالان صنایع نساجی و پوشاک با سفیر ایران در افغانستان گفت: افغانستان یکی از کشورهای هدف برای صادرات پارچه و پوشاک کشورمان است.

وی افزود: در این نشست ضمن بررسی توسعه فعالیت‌های اقتصادی ضرورت مبادلات تجاری با افغانستان به صورت ریالی و تهاتر مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

مالمیر رونق اقتصادی در حوزه نساجی و پوشاک را مستلزم حمایت دولت ذکر کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود به‌منظور حمایت از این صنایع در بسته های معیشتی خرید پوشاک گنجانده شود.

وی با اشاره نشست اخیر بررسی راهکارهای توسعه زنجیره صنعت نساجی، پوشاک، چرم، کیف و کفش در حضور معاون اول رییس جمهور و جمعی از فعالان این حوزه گفت: در این نشست با تزریق اعتبار یک میلیارد دلاری به این صنایع جهت نوسازی و بازسازی ماشین الات صنعتی موافقت شده است و انتظار این است این مهم با اولویت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی اختصاص تعدادی کرسی‌های مجلس شورای اسلامی به صنعتگران با هدف طرح مشکلات و دستاوردهای بخش تولید و صنعت کشور را ضروری عنوان کرد و افزود: برنامه‌ریزی در این زمینه قطعا پویایی درحد انتظار اقتصاد کشور را همراه خواهد داشت.

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور در ادامه اظهاراتش به حال و هوای نه چندان‌ مناسب فروش محصولات نساجی و پوشاک کشور در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: کمبود نقدینگی و اثرات منفی آن در این صنایع به ویژه در بخش های ریسندگی و رنگرزی مشکلات عدیده ای از جمله افزایش چک‌های برگشتی را درپی داشته است.

مالمیر با اشاره به طرح مشکلات مالی صنایع نساجی و پوشاک کشور در نشست اخیر فعالان اقتصادی با وزیر اقتصاد گفت: در این نشست موانع پیش روی فعالان این صنعت مطرح شد و اکنون از نظام بانکی درخواست داریم برای رفع مشکلات مالی این صنایع که همواره در اشتغال زایی پیشتاز و نقش آفرین بوده اند چاره اندیشی کند.

وی ضرورت اجرای برنامه‌های اصولی و کارآمد در بستر اقتصاد کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: اجرای سیاست ها باید با وضعیت اقتصاد کشور همخوانی داشته باشد.

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور در بخش دیگری از سخنانش از عدم دسترسی به اطلاعات جامع و کامل از وضعیت صنعت به عنوان یک چالش حاد نام برد.

مالمیر گفت: به عنوان شاهد مثال طبق اعلام سازمان صمت ما اکنون در استان البرز حدود سه هزار و۵۰۰ واحد تولیدی فعال داریم اما از کم و کیف فعالیت این واحد ها بی خبریم و نم‌ دانیم چه تعداد از آنها فعال و چه تعداد غیر فعال هستند.

وی تصریح کرد: آگاهی کامل از وضعیت واحدهای تولیدی و صنعتی، قطعا فعالان اقتصادی را برای دسترسی به راهکارهای لازم یاری خواهد داد.

در ادامه این نشست عضو دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک کشور نیز در سخنانی با اشاره به هزینه بر بودن تسهیلات بانکی گفت: بهتر است به جای دریافت تسهیلات بانکی، بانک‌ها به ویژه بانک‌های خصوصی در مسیر سرمایه‌گذاری و مشارکت در صنایع هدایت شوند.

علیرضا کاتوزیان افزود: بدین ترتیب ضمن رفع چالش ناشی از کمبود نقدینگی  بانک‌ها در سود و زیان بخش تولید شریک خواهند شد.

مسعود شاه‌بختی یکی دیگر از اعضای  دبیرخانه مشترک تشکل‌های نساجی  و پوشاک کشور  گفت: متاسفانه همکاری بانک‌ها با بخش صنعت در پرداخت تسهیلات به هیچ وجه مناسب و در حد انتظار فعالان اقتصادی نیست.

وی روش پرداخت تسهیلات به صنایع را روشی انقباضی و غیر قابل توجیه عنوان کرد و افزود: در ظاهر  به بانک ها دستور داده‌اند با بهانه‌های مختلف روش انقباضی را پیشه کنند زیرا به محض درخواست هر نوع تسهیلات بلافاصله می‌گویند دستور داده‌اند اینگونه تسهیلات را پرداخت نکنیم.

شاهبختی گفت: متاسفانه همکاری بانک‌ها با بخش صنعت در پرداخت تسهیلات به هیچ وجه مناسب و در حد انتظار فعالان اقتصادی نیست.

وی افزود: وظیفه برنام‌ ریزان اقتصادی و نظام بانکی است که هنگام بروز مشکل مالی در بستر تولید، حمایت مالی را در دستور کار قرار دهند تا مشکل ورشکستگی و بحران مالی در صنعت کشور خودنمایی نکند.

وی گفت: با توجه به اینکه صنایع نساجی و پوشاک از مهمترین صنایع اشتغالزا کشور محسوب می‌شود، این وظیفه برنامه‌ریزان اقتصاد است که با حمایت به موقع و بدون وقفه یاری‌رسان این صنایع باشند.
 
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نظرات شما
0 نظر
ارسال نظرات